• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Na nic wysiłki armatorów. Stawki frachtowe znów lecą w dół

13.07.2015 08:49 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Na nic wysiłki armatorów. Stawki frachtowe znów lecą w dół

Partnerzy portalu

Na nic wysiłki armatorów. Stawki frachtowe znów lecą w dół - GospodarkaMorska.pl

Poprzedni tydzień zgasił nadzieje armatorów na dalszy wzrost stawek frachtowych na najważniejszych trasach. Po dwóch tygodniach hossy zarobki kontenerowców znów spadły.

Na najważniejszej z polskiego punktu widzenia trasie Azja-Północna Europa (w tym DCT Gdańsk) stawki spadły do 699 dolarów za TEU, czyli 20,5 proc. Jeszcze gorzej wygląda sytuacja na szlaku Europa-Morze Śródziemne – tam spadek wyniósł 21,7 proc (do 737 dolarów za TEU).

Wciąż jednak obecna sytuacja wygląda o wiele lepiej niż miesiąc temu. Warto przypomnieć, że jeszcze w środku czerwca zarobki armatorów oscylowały wokół 205 dolarów za TEU. Na początku lipca rynek jednak trochę się ożywił. Armatorom w końcu udało się częściowo przeforsować GRI - globalne podwyższenie stawek na rynku kasowym. K Line, Yang Ming i CMA CGM podwyższyli swoje stawki do tysiąca dolarów, MOL do 850 dolarów, Maersk do 1150 dolarów za TEU.  I choć nie udało im się ich w pełni zaimplementować, to postęp jest zauważalny.

Drugim powodem wzrostu stawek jest spadek tonażu na serwisach pływających szlakiem Azja-Północna Europa. W ostatnim tygodniu czerwca na taki krok zdecydowały się alianse 2M oraz Ocean Three. A warto pamiętać, że armatorzy wchodzący w skład tych sojuszy stanowią 70 proc. całej floty kontenerowców na tym szlaku. 2M, czyli Maersk Line i MSC, zamieniły na swoim serwisie Condor/AE9 (Barcelona, Północna Europa) jednostki 9,5 tys. TEU na mniejsze o nośności 6,5 tys. Do tego statki obu armatorów całkowicie omijają śródziemnomorskie porty.

Z kolei alians O3 całkowicie usunął jedną ze swoich nitek MEX1, na której dotąd pływały jednostki o nośności 9 tys. TEU. Ogółem cięcia armatorów spowodowały w lipcu spadek tonażu o 7,5 proc. Krok podjęty przez alianse 2M i O3 był jak widać potrzebny, biorąc pod uwagę duży napływ nowych jednostek w I i II kwartale tego roku. Doszło do tego, że armatorzy wykorzystywali tylko 80 proc. statków ze swojej floty.

Obecny wzrost stawek nie oznacza jednak stałego ożywienia na rynku. Popyt na usługi kontenerowców wciąż będzie słaby w ciągu najbliższych miesięcy.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.