PMK
Już w przyszłym roku ma dojść do przekopu Mierzei Wiślanej. Takie są zapewnienie rządu, mimo braku istotnych dla sprawy decyzji środowiskowych i lokalizacyjnych.
Marek Gróbarczyk, minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, zapewniał niedawno, że Polska nie musi się martwić opinią Rosji w sprawie tej inwestycji, podobnie jak Rosja nie interesuje się polską opinią w sprawie Nord Stream 2.
Według ministerstwa pierwszy statek już w 2022 roku przepłynie przez przekopaną Mierzeję Wiślaną. Inwestycja ma kosztować 880 mln zł. Obecnie trwają prace nad raportem oddziaływania tej inwestycji na środowisko. Trwają też przygotowania, które mają nam pozwolić uzyskać odpowiednie pozwolenia. Potrzeba na to co najmniej roku.
Minister Gróbarczyk także przyznał, że najlepsze warunki do przekopu stwarza miejscowość Nowy Świat na Mierzei. Prawdopodobnie więc tam dojdzie do zlokalizowania inwestycji.
Według planów pod koniec lata przyszłego roku powinien być gotowy projekt wykonawczy, a na przełomie 2018 i 2019 roku ruszyć mają prace budowlane. Pierwszy statek powinien przepłynąć nowym torem żeglugowym w 2022 roku. Koszt inwestycji szacowany jest na ok. 880 mln zł.
Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości do 100 m i szerokości do 20 m.
Przeciwko przekopowi protestowały władze obwodu kaliningradzkiego, wskazując na kwestie ekologiczne.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny