PMK
Koszty operacyjne statków wzrosły w tym roku minimalnie, po dwóch latach spadków. Armatorzy powinni jednak przygotować się na ich duży wzrost, ze względu na podwyższenie cen ubezpieczeń morskich.
Według raport agencji Drewry średni wzrost kosztów operacyjnych statków wzrósł o 0,9 proc. w 2017 rok. Przez ostatnie 2 lata te koszty spadały o łączne 7,5 proc. Wzrosty zanotowano w większości segmentów transportu morskiego, z wyłączeniem kontenerów, gdzie koszta operacyjne spadają już 3 rok z rzędu.
Wydatki bieżące będą rosnąć także razem z cenami czarteru. Obecnie znajdują się one na niskim poziomie, więc usługi dla statków też pozostają na niższym poziomie. Trwa bowiem ostra konkurencja.
- Przyszły koszty operacyjne będą rosły razem z dużą liczbą nowych regulacji, słabszym wyszkoleniem marynarzy, mocną pozycją liderów produkcji ropy, bardziej surowymi zasadami serwisu i napraw. Nie bez znaczenia będzie też wejście do użycia zaawansowanej maszynerii oraz pędząca konsolidacja kapitału na rynku ekwipunku i serwisu morskiego. Da to lepszą pozycję negocjacyjną wielkim firmom – czytamy w raporcie Drewry.
Najbardziej mogą jednak wzrosnąć koszta płac i utrzymania załogi. Wszystko zależy od tego, czy armatorzy częściej będą rekrutować marynarzy z krajów z tanią siłą roboczą.
Rail Baltica wkładem w nowoczesny transport towarowy dla krajów nadbałtyckich
Z Portu Gdańsk do Grudziądza przetransportowano 300-tonowy element przyszłej elektrowni
Nowo wybudowane Nabrzeże Dąbrowieckie w Porcie Szczecin obsłużyło pierwszy statek
Konosament – wydanie ładunku na podstawie LOI
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"