• <
bulk_cargo_port_szczecin

Kończy się sezon letni. Indeks BDI ze spadkiem

PMK

06.09.2018 19:30 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Kończy się sezon letni. Indeks BDI ze spadkiem - GospodarkaMorska.pl

Bałtycki Indeks Towarowy zanotował spory spadek przez ostatnie 2 tygodnie. W środę jego wartość wyniosła dokładnie 1477 punktów, o 220 pkt mniej niż przed tygodniem. To wynik kończącego się zwyżkowego sezonu letniego.

Indeks bierze pod uwagę średnie, dzienne zarobki masowców typu: capesize (pow. 80 tys. ton nośności), panamax (60-80 tys. ton), supramax (35-59 tys. ton) oraz handysize (10-35 tys. ton).

Najwięcej spadł index capesize, aż 297 punktów, do 2018 pkt. Oznacza to, że armatorzy tych masowców mogą liczyć na zarobki rzędu 22,323 dolarów dziennie.

Indeks panamaxów z kolei spadł o 117 punktów, do 1396 pkt. Oznacza to, że dziennie zarobki tych jednostek wyniosły 19,832 dolarów dziennie.

Mniejsze statki tradycyjnie notują mniejsze fluktuacje stawek. Indeks supramaxów spadł o 3 pkt do 854 pkt, a handysize wzrósł o 2 pkt do 496 pkt.

Bałtycki Indeks Towarowy, jeden z najstarszych i najlepszych wskaźników gospodarczych przejdzie niedługo totalną przemianę.

Większą wagę w obliczeniu indeksu uzyskają teraz zarobki największych masowców capesize, które przewożą węgiel i żelazo. Z indeksu znikną za to wszelkie wskaźniki zarobków najmniejszych jednostek handysize.

Zmiany zostały przygotowane na życzenie funduszy giełdowych i biur rodzinnych, które chcą zainwestować w globalny wskaźnik przewozów towarowych – powiedział Stefan Abertijn przewodniczący Rady BDI.

Bałtycki Indeks Towarowy rejestruje wzrosty popytu na towary przemysłowe, które z kolei wskazują na ekspansję gospodarczą. Jego użyteczność jako wiodącego wskaźnika szybko maleje w okresach ekspansji floty armatorów, przez co stawki nie reagują na wzrost przewiezionych towarów.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.