W niedzielę 7 sierpnia do Świnoujścia dotarła kolejna dostawa skroplonego gazu ziemnego do Polski. To już szósta dostawa i jednocześnie czwarty metanowiec, jaki zobaczymy w świnoujskim Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego. Podczas tygodni wakacyjnych te ponad 300-metrowe statki są prawdziwą atrakcją.
Tym razem z Kataru przypłynęła jednostka o nazwie Al Gattara. Wczesniej termianl LNG odzwiedzały Al Nuaman - trzykrotnie, Arctic Princess i Al Khuwair. Al Gattara to statek o długości 315 metrów i szerokości 50 metrów. Dostarczył około 211 tysięcy metrów sześciennych skroplonego gazu. W Świnoujściu jednostka pojawiła się w godzinach porannych.
- Statki wpływające do gazoportu stały się nie lada atrakcją w świnoujskim kurorcie – mówi Piotr Piwowarczyk, Prezes Świnoujskiej Organizacji Turystycznej. Doskonale je widać z falochronu zachodniego, który zlokalizowany jest przy głównej części plaży, czyli na wyspie Uznam. Pasjonaci marynistyki obserwują je też ze świnoujskiej latarni morskiej – najwyższej na polskim wybrzeżu, skąd rozciąga się piękny widok na Terminal LNG i niemalże całą Zatokę Pomorską.
Al Gattara to już szósta dostawa LNG do Świnoujścia. Ładunek z dwóch pierwszych był przeznaczony do schłodzenia i rozruchu instalacji. Kolejne to dostawy komercyjne, w tym jedna zamówiona na zasadzie spotowej, czyli zakontraktowana na warunkach określonych w krótkoterminowej umowie regazyfikacji.
Dostarczony surowiec jest najpierw regazyfikowany, czyli poddawany procesowi zmiany stanu skupienia z płynnej na lotną, a następnie przekazany do krajowego systemu przesyłowego w ilości ponad 126 mln metrów sześc. naturalnego gazu ziemnego. Gaz po sprawdzeniu na stacji pomiarowej kierowany jest bezpośrednio do gazociągu Świnoujście–Szczecin, skąd następnie jest przesyłany do pozostałej infrastruktury przesyłowej GAZ-SYSTEM S.A. i dalej do klientów.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody