Kontenerowiec Bougainville, niedawno oddany do użytku 18-tysięcznik, jest pierwszą jednostką na świecie testującą TRAXENS – inteligentny system łączący kontenery.
System TRAXENS polega na wprowadzeniu na pokład specjalnych, inteligentnych kontenerów, które są w stanie przesyłać informacje między sobą, a potem do głównego biura CMA CGM w Marsylii. System w czasie transportu zbiera ogrom informacji, m.in.: czas, lokalizację, temperaturę, wilgotność, wibracje, uderzenia, próby kradzieży w każdym z kontenerów.
Według francuskiego armatora takie rozwiązanie jest dużym atutem dla klientów, firm ubezpieczeniowych i urzędów celnych. To także ułatwienie w transporcie zamrożonych towarów, gdyż dzięki systemowi da się zdalnie zmieniać temperaturę w kontenerze. CMA CGM do spółki z firmą Traxens, w której ma udziały, zamierzają promować tę technologię na całym świecie.
Bougainville jest największym statkiem (ładowność 18 tys. TEU) we flocie francuskiego przewoźnika. Ma 400 metrów długości oraz 54 metry szerokości. Kontenerowiec może się też pochwalić dużą wydajnością: emituje tylko 37g CO2 na kilometr (z każdego kontenera) a jego efektywność energetyczna jest trzy razy większa niż statków sprzed 10 lat.
Kontenerowiec powstał w koreańskiej stoczni Samsung. Swoją nazwę zawdzięcza francuskiemu odkrywcy Louis-Antoina de Bougainvill, który jako pierwszy Francuz poprowadził rejs dookoła świata w XVIII wieku.
CMA CGM cały czas inwestuje w nowe statki. Tylko w tym roku armator zakontraktował sześć nowych jednostek o nośności 14 tys. TEU każda. Zamówienie otrzymała południowokoreańska stocznia Hyundai Heavy Industries Ulsan (HHI). Statki mają być gotowe na początku 2017 roku.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny