PMK
Mimo spadku przeładunków w zeszłym roku, port w Hamburgu wciąż uznawany jest za czołowy w Europie. Siła niemieckiego portu polega na konkurencyjnym czasie odprawy towarów oraz korzystnym cenom.
Przykładem na dobrą formę Hamburga jest zeszłoroczny, prawie 10 proc wzrost przewozów kontenerów z Austrii koleją. Choć do słoweńskiego Kopra jest dwa razy bliżej, spedytorzy wybierają jak widać porty o wyższej jakości obsługi.
Port w Hamburgu zanotował w zeszłym roku 5,4 proc. spadek przeładunków (ogółem 137,8 mln ton). Największy regres można zauważyć w obrotach drobnicy w kontenerach, które spadły o 9,3 proc. do 8,8 mln TEU. Główny powód kiepskich wyników to przede wszystkim recesja na rynku rosyjskim oraz spowolnienie gospodarcze w Chinach. Obroty drobnicy z azjatyckimi państwami spadły o 13,8 proc., a z Rosją aż o 34,4 proc.
Najgorzej jednak wygląda sytuacja w relacji polskie porty – Hamburg. Tu przeładunki wyniosły zaledwie 240 tys. TEU (prawie 40 proc. mniej niż w 2014 roku). To efekt dwóch czynników: mniejszego tranzytu morskiego do Rosji przez Polskę oraz przejęcie przez krajowe porty części serwisów oceanicznych. Ogółem jednak region Bałtyku ma drugie miejsce (za Chinami) pod względem udziału w obrotach hamburskiego portu W tym kierunku w zeszłym roku przeładowano 1,8 mln TEU (-22,6 proc.).
Zdaniem ekspertów spadek przeładunków w Hamburgu nie jest w najmniejszym stopniu niepokojący. W niedługim czasie port powinien znów wyjść na plus, choć trudno oczekiwać wzrostów o 10 i więcej proc., biorąc pod uwagę obecny globalny wzrost obrotów kontenerowych (1-3 proc).
Dużo będzie jednak zależeć od orzeczenia Federalnego Sądu Administracyjnego w Lipsku w sprawie poszerzenia i pogłębienia Łaby od jej ujścia do Hamburga. Dotąd FSA sprzeciwiało się inwestycji, ale z końcem marca włodarze z Hamburga złożyli pakiet nowych ekspertyz, odpowiadających na wszystkie zgłoszone przez sąd pytania. Ostateczna decyzja sądu jest oczekiwana w bieżącym roku.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej