• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Hamburg wciąż w czołówce europejskich portów

PMK

11.04.2016 08:30 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Hamburg wciąż w czołówce europejskich portów
Hamburg wciąż w czołówce europejskich portów - GospodarkaMorska.pl

Mimo spadku przeładunków w zeszłym roku, port w Hamburgu wciąż uznawany jest za czołowy w Europie. Siła niemieckiego portu polega na konkurencyjnym czasie odprawy towarów oraz korzystnym cenom.

Przykładem na dobrą formę Hamburga jest zeszłoroczny, prawie 10 proc wzrost przewozów kontenerów z Austrii koleją. Choć do słoweńskiego Kopra jest dwa razy bliżej, spedytorzy wybierają jak widać porty o wyższej jakości obsługi.

Port w Hamburgu zanotował w zeszłym roku 5,4 proc. spadek przeładunków (ogółem 137,8 mln ton). Największy regres można zauważyć w obrotach drobnicy w kontenerach, które spadły o 9,3 proc. do 8,8 mln TEU. Główny powód kiepskich wyników to przede wszystkim recesja na rynku rosyjskim oraz spowolnienie gospodarcze w Chinach. Obroty drobnicy z azjatyckimi państwami spadły o 13,8 proc., a z Rosją aż o 34,4 proc.

Najgorzej jednak wygląda sytuacja w relacji polskie porty – Hamburg. Tu przeładunki wyniosły zaledwie 240 tys. TEU (prawie 40 proc. mniej niż w 2014 roku). To efekt dwóch czynników: mniejszego tranzytu morskiego do Rosji przez Polskę oraz przejęcie przez krajowe porty części serwisów oceanicznych. Ogółem jednak region Bałtyku ma drugie miejsce (za Chinami) pod względem udziału w obrotach hamburskiego portu W tym kierunku w zeszłym roku przeładowano 1,8 mln TEU (-22,6 proc.).

Zdaniem ekspertów spadek przeładunków w Hamburgu nie jest w najmniejszym stopniu niepokojący. W niedługim czasie port powinien znów wyjść na plus, choć trudno oczekiwać wzrostów o 10 i więcej proc., biorąc pod uwagę obecny globalny wzrost obrotów kontenerowych (1-3 proc).

Dużo będzie jednak zależeć od orzeczenia Federalnego Sądu Administracyjnego w Lipsku w sprawie poszerzenia i pogłębienia Łaby od jej ujścia do Hamburga. Dotąd FSA sprzeciwiało się inwestycji, ale z końcem marca włodarze z Hamburga złożyli pakiet nowych ekspertyz, odpowiadających na wszystkie zgłoszone przez sąd pytania. Ostateczna decyzja sądu jest oczekiwana w bieżącym roku.

Bollore Logistics
port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 38847,00 $ tona -0,20% 22 paź
 Cynk 3494,00 $ tona -2,51% 22 paź
 Aluminium 2945,00 $ tona -2,26% 22 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.