• <
port_szczecin_1100x200_2021_top_porty

Greccy armatorzy rozważają przeprowadzkę na Cypr

05.07.2015 17:46 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Greccy armatorzy rozważają przeprowadzkę na Cypr
Greccy armatorzy rozważają przeprowadzkę na Cypr - GospodarkaMorska.pl

Greccy armatorzy myślą nad przeniesieniem swoich biur na Cypr – donosi Thomas Kazakos, dyrektor Cyprus Shipping Chamber. To efekt kryzysu finansowego w Grecji, który może zmusić rząd do podniesienia podatków dla przewoźników.

Greccy przewoźnicy już teraz kontrolują około 40 proc. zarejestrowanych pod cypryjską flagą statków, które stanowią 4 proc. światowej floty.

- Greccy armatorzy coraz częściej przesyłają na Cypr zapytania o prawa podatkowe oraz inne kwestie administracyjne. – powiedział Kazakos. -  To naturalna konsekwencja kryzysu w obliczu kryzysu w Grecji. Nie dość, że kryzys nie odbija się na naszym państwie, to jesteśmy jedynym krajem w Unii Europejskiej, która ma otwarty rejestr statków. Armatorzy z każdego kraju mogą przybyć do nas i zarejestrować swoje jednostki.

Chęć przeniesienia się na Cypr to efekt ostatnich pogłosek o wprowadzeniu w Grecji większego podatku tonażowego oraz zlikwidowania ulg podatkowych w sektorze morskim

Obok turystyki to właśnie branża morska stanowi główne źródło dochodu dla Grecji, która stała się popularnym miejsce dla armatorów z całego świata. Wszystko dzięki przyjaznemu prawu podatkowemu opartego m.in. na dobrowolnych wpłatach od przedsiębiorstw żeglugowych i armatorów. Końca raju podatkowego domagają się jednak wierzyciele Grecji, którzy proponują wprowadzenie podatku tonażowego oraz zlikwidowania ulg.

To jednak ryzykowne posunięcie, zarówno dla Grecji, jak i jej wierzycieli. Wprowadzenie wysokich podatków po dekadach wolności fiskalnej, może doprowadzić do masowego exodusu przedsiębiorców z branży morskiej, co jeszcze mocnej uderzy w zrujnowaną grecką gospodarkę.

- Wprowadzenie wysokiego podatku tonażowego będzie miało poważne reperkusje dla greckich spedytorów, którzy przestaną być konkurencyjni na światowym rynku – powiedział agencji Reuters jeden z przedstawicieli sektora morskiego w Grecji. - Ten podatek i tak jest już dosyć wysoki, patrząc na inne europejskie kraje. Dodatkowo u nas on dotyczy nie tylko jednostek pływających pod grecką flagą, ale wszystkich statków zarządzanych przez greckie firmy.

Greckie tradycje w transporcie morskim sięgają tysięcy lat wstecz. Od zawsze był to jedna z sił napędowych helleńskiej gospodarki. I tak jest do dziś – obecnie grecka flota jest jedną z największych na świecie.

- Jednak armatorzy i spedytorzy nie będą mieli problemów z przeniesieniem się w inne miejsce, głównie na Cypr. Nie stracą na tym tak dużo, jak greckie społeczeństwo. Wprowadzenie nowych przepisów to ryzykowny krok dla Syrizy (partii rządzącej) – powiedział John Faraclas, londyński shipbroker.

Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 35671,00 $ tona -0,25% 28 lip
 Cynk 2951,00 $ tona 0,10% 28 lip
 Aluminium 2516,00 $ tona 0,76% 28 lip
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Dziękujemy za wysłane grafiki.