• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Elektryfikacja i budowa dwutorowej linii kolejowej Bydgoszcz-Gdynia. Poprawi się dostęp do portu

pc

25.09.2017 15:25 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Elektryfikacja i budowa dwutorowej linii kolejowej Bydgoszcz-Gdynia. Poprawi się dostęp do portu
Elektryfikacja i budowa dwutorowej linii kolejowej Bydgoszcz-Gdynia. Poprawi się dostęp do portu - GospodarkaMorska.pl

Połączenie kolejowe na odcinku Gdynia-Kościerzyna-Bydgoszcz (linia nr 201) zostanie zelektryfikowane i powstanie dwutorowa linia kolejowa – poinformował wiceminister infrastruktury i budownictwa Kazimierz Smoliński. Inwestycja ma być zrealizowana do 2023 roku.

W poniedziałek w Gdańsku przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. i wykonawcy, spółki Egis Poland, podpisali umowę na opracowanie dokumentacji projektowej trzech odcinków: Kościerzyna-Gdynia (nr 201), Somonino-Kartuzy (nr 214) i Glincz-Kartuzy (nr 229). Wartość podpisanej umowy to prawie 16 mln zł netto. Modernizacja tych odcinków odbędzie się w ramach projektu utworzenia alternatywnego ciągu transportowego Bydgoszcz–Trójmiasto.

Wiceminister infrastruktury i budownictwa Kazimierz Smoliński podczas konferencji prasowej w Gdańsku zapewnił, że połączenie kolejowe na odcinku Gdynia-Kościerzyna-Bydgoszcz zostanie zelektryfikowane i powstanie dwutorowa linia kolejowa o łącznej długości ok. 150 km. „W tej chwili linia nr 201 z okresu międzywojennego na tym odcinku jest jednotorowa i niezeletryfikowana a będzie zmodernizowana i dostosowana do współczesnych wymogów” – dodał.

„Linia 201 Gdynia-Kościerzyna-Bydgoszcz to linia ważna z gospodarczego punktu widzenia jako alternatywny ciąg przewozów, ale też jest istotna dla mieszkańców, zwłaszcza Kaszub” – argumentował. Wyjaśnił, że „inwestycja przewiduje też prace na odcinkach Somonino-Kartuzy i Glincz-Kartuzy”. Podkreślił, że dzięki budowie alternatywnego połączenia Bydgoszcz-Trójmiasto na północ będzie mogło dotrzeć z południa kraju dwa razy więcej pociągów niż dotychczas.

„To będzie tylko kwestia wyboru linii przez przewoźników, czy będą chcieli korzystać z dotychczasowej linii przez Gdańsk, czy z planowanej alternatywnej” – dodał. Ocenił, że linia na odcinku Tczew-Pruszcz Gdański jest „jedną z najbardziej obłożonych w kraju”.

Prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Ireneusz Merchel powiedział dziennikarzom, że zakłada się, iż etap projektowania zakończy się w drugiej połowie 2019 r. i w III kw. tego roku będzie ogłoszony przetarg na realizację inwestycji w systemie „buduj”. „W I kw. 2020 r. podpiszemy umowę, żeby rozpocząć prace budowlane, które mają potrwać 36 miesięcy” – dodał. Powiedział, że jednym z warunków przetargowych będzie skrócenie terminu realizacji. Ocenił, że „otwarcie na początku 2023 roku toru linii na odcinku z Bydgoszczy do Gdyni jest jak najbardziej realne”.

Jest przekonany, że planowana inwestycja „zdecydowanie zmieni warunki transportu kolejowego w regionie”. „W tej chwili wszystkie pociągi towarowe jadą linią przez Tczew-Gdańsk do Gdyni, a potem pociągi będą mogły jeździć linią zmodernizowaną, praktycznie nową na odcinku przez Bydgoszcz–Maksymilianowo-Kościerzynę do Gdyni” – wyjaśnił. Inwestycja przede wszystkim poprawi dostęp kolejowy do portu w Gdyni. Szacuje się, że dzięki nowemu połączeniu przez Trójmiasto może przejeżdżać o połowę mniej pociągów towarowych niż dotychczas.

Prezes PKP PLK zauważył, że planowana inwestycja będzie miała też wpływ na ruch pasażerski. „Prędkość dla pociągów pasażerskich będzie do 140 km/godz., co oznacza, że dla podróżnych z Kartuz, Kościerzyny czas dojazdu znacząco się skróci” – zapewnił.

Prezes poinformował, że PKP PLK „analizują i na pewno chcą w następnej perspektywie unijnej podwyższać prędkości, żeby np. na odcinku z Bydgoszczy do Tczewa, Gdyni pociągi jeździły z prędkością 200 km/godz. i byłaby to linia bardziej dedykowana dla ruchu pasażerskiego”.

Prace na pomorskich odcinkach: Kościerzyna-Gdynia (nr 201), Somonino-Kartuzy (nr 214) i Glincz-Kartuzy (nr 229) przewidują budowę 50 km nowego toru między Kościerzyną a Gdańskiem Osową oraz elektryfikację 88 km linii. Wymienionych będzie 86 km toru i 88 rozjazdów. 33 perony mają być zbudowane lub zmodernizowane. Czas przejazdu na trasie Kościerzyna-Gdynia Główna ma się skrócić z obecnych 1h 16 min do ok. 1 h.

W Glinczu i w rejonie Kartuz mają powstać łącznice, które mają umożliwić bezkolizyjne połączenie linii. PKP PLK poinformowały, że obecnie dla odcinka linii Maksymilianowo-Kościerzyna (nr 201) trwa postepowanie przetargowe na wybór wykonawcy projektu. W 2016 r. rozpoczęły się prace na odcinku towarowym pomiędzy Nową Wsią Wielką a Maksymilianowem.

Wojewoda pomorski Dariusz Drelich podkreślił, że rozbudowa linii kolejowych ma strategiczne znaczenie dla województwa. Poinformował, że w pomorskiem zrealizowane mają być inwestycje o wartości ok. 6 mld zł, co stanowi prawie 10 proc. środków krajowych w obecnej perspektywie unijnej przeznaczonych na inwestycje kolejowe w kraju.

Projekt PKP PLK „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz-Trójmiasto, Etap I” ma szacunkową wartość 893 mln zł. Projekt ubiega się o współfinansowanie przez UE.

Bollore Logistics
port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 39037,00 $ tona -0,61% 26 paź
 Cynk 3455,00 $ tona -1,57% 26 paź
 Aluminium 2830,00 $ tona -2,95% 26 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.