• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Dziewiczy rejs 400-metrowego ekologicznego kolosa

22.10.2015 08:49 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Dziewiczy rejs 400-metrowego ekologicznego kolosa - GospodarkaMorska.pl

Jeden z największych kontenerowców świata - Al Muraykh - znajduje się w trakcie wykonywania swojego pierwszego rejsu. W Europie odwiedził m.in. Rotterdam, Hamburg, Zeebrugge. Zmierza do Kanału Sueskiego.

Drugi z sześciu zamówionych przez armatora United Arab Shipping Company (UASC) kontenerowców o pojemności 18 800 TEU (ULCS) odbywa swój rejs dziewiczy. Statki klasy ULCS wykorzystują zaawansowaną technologię w celu zmniejszenia emisji CO2 o 60% na jeden kontener (TEU) w porównaniu z trzy lata starszymi kontenerowcami o pojemności 13 500 TEU. Al Muraykh jest zasilany zarówno skroplonym gazem ziemnym (LNG), jak i też konwencjonalnym olejem opałowym. Jako pierwszy na świecie otrzymał certyfikat zgodności Det Norske Veritas z najnowszymi przepisami dotyczącymi napędzania statków LNG.

15. co do wielkości linia żeglugowa UASC z flotą 56 statków, co stanowi ogólną pojemność 482,617 TEU armatora, rozpoczęła ambitny program rozbudowy, który obejmuje dostawę 4 x 18 800 i 6 x 15 000 TEU wielkości statków, które powiększą ładowność armatora o kolejne 170 000 TEU, tym samym zdolność przewozowa UASC wzrośnie o 35%.

Co ważne, tylko kilka europejskich terminali może przyjmować i obsługiwać tak olbrzymie jednostki. Wymaga to posiadania m.in. nabrzeża o długości 1200 metrów, basenu o głębokości 17,5 m oraz siedmiu dźwigów.  Potrzebna jest też baza do tankowania LNG. W Polsce więc na przyjęcie takiej jednostki przyjdzie nam sporo poczekać. Terminal DCT w Gdańsku, który uważany jest za największy w kraju, posiada nabrzeże o zaledwie 650 m długości i basen o maksymalnej głębokości 16,5 m.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.