Paweł Kuś
Organizacja Krajów Eksportujących Ropę Naftową wciąż zwiększa wydobycie, mimo olbrzymiej nadpodaży ropy na rynku. W zeszłym miesiącu dobowa produkcja ropy w tych krajach wyniosła 32,3 mln baryłek – o 131 tys. więcej niż w grudniu. Nie ma więc co liczyć na wzrost ceny surowca.
Według ekspertów to pokazuje, że kraje OPEC wciąż nie mogą się porozumieć w sprawie redukcji wydobycia. Powoduje to, że kartel produkuje ok. 1,8 mln baryłek ropy na dobę więcej niż wynosi zapotrzebowanie na rynku.
To dobra wiadomość dla armatorów tankowców. Według badań shipbrokera Charles R. Weber, zapotrzebowanie na usługi VLCC, największych tego typu jednostek (200-35 tys. ton nośności), będzie się utrzymało na wysokim poziomie przez cały 2016 rok. Shipbroker przewiduje, że stawki mogą być o 1 proc. wyższe w tym okresie.
Duży wpływ na te wyniki ma pojawienie się nowych rynków na całym świecie, co pociągnęło za sobą powstanie nowych szlaków handlowych. Więcej tankowców wypływa obecnie z Zachodniej Afryki, Karaibów, Morza Północnego do Azji. To powoduje obniżenie się efektywności mniejszych jednostek, więc armatorzy coraz częściej używają największych tankowców. Kluczowym czynnikiem dla armatorów VLCC jest jednak podaż ropy, a ta w ostatnim czasie wystrzeliła w górę, właśnie dzięki OPEC.
OPEC (Organization of the Petroleum Exporting Countries) – ma swoją siedzibę w Wiedniu. Celem organizacji jest kontrolowanie światowego wydobycia ropy naftowej, poziomu cen i opłat eksploatacyjnych. Do organizacji należy 13 krajów: Arabia Saudyjska, Algieria, Angola, Ekwador, Indonezja, Irak, Iran, Katar, Kuwejt, Libia, Nigeria, Wenezuela i Zjednoczone Emiraty Arabskie. W sumie odpowiadają one za około trzeciej części światowego wydobycia ropy naftowej. OPEC powstał w 1960 roku.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania