• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Dlaczego kontenery lądują w wodzie?

15.05.2015 08:05 Źródło: własne
Dlaczego kontenery lądują w wodzie? - GospodarkaMorska.pl

Kontenery to jeden z najważniejszych wynalazków dotyczących transportu morskiego. Wielkie pudła pozwoliły bowiem łatwo transportować różnego rodzaju towary po całym globie. Niektóre z nich lądują jednak w wodzie, głównie przez nieuwagę armatorów oraz portów.

Według wyliczeń World Shipping Council (WSC), średnio 546 kontenerów rocznie jest bezpowrotnie traconych na morzu, nie wliczając katastrof morskich (razem z nimi ta liczba wzrasta do 1,679 kontenerów). Co ciekawe, straty w kontenerach stale rosną – o 66 proc. przez ostatnie 5 lat. Poniżej prezentujemy 5 przyczyn tego niepokojącego zjawiska.

Niewłaściwe pakowanie

Główny powód strat, w szczególności na niebezpiecznych wodach: złe pakowanie i zabezpieczanie. Powodem takiego zjawiska jest najprawdopodobniej zbyt słabe szkolenie oraz niska wiedza załogi.

Złe rozmieszczenie załadunku

Przeciążone i źle rozmieszczone kontenery często są przyczyną przewrócenia się załadunku, a to generuje straty w towarach. Ten problem dotyka w szczególności wschodzące gospodarki. W niektórych z ich portów załoga po prostu jeszcze nie umie odpowiednie pakować i zabezpieczać kontenerów.

Słabe wykonanie kontenerów

Bezpieczeństwo kontenerów w dużej mierze zależy od samego ich wykonania, w szczególności kształtek oraz szkieletu. Pojemniki o słabej budowie często rozpadają się przy trudnej pogodzie i wysokich falach. A to prowadzi do wysypania się towaru lub wylania się chemikaliów.

Kołysanie parametryczne (boczne, kątowe)

To typ kołysania, którego doświadczają tylko kontenerowce. Takie kołysanie szybko powoduje mocne odchylenia statku w bok, co z kolei wpływa na silny nacisk na kontenery i ich zabezpieczenia. Zdarzają się sytuacje, gdy wskutek tego zjawiska załamuje się i przewraca cały załadunek, powodując ogromne straty.

Słabe mocowanie

Odpowiednie mocowanie to podstawa bezpieczeństwa przewozu kontenerów. Systemy mocowania scalają ładunek z sobą oraz z pokładem kontenerowca, dzięki jest on stabilny w czasie podróży. Nieodpowiednie mocowanie może powodować zderzenia się kontenerów, a nawet ich wypadnięcie poza statek.

Bollore Logistics
port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 39625,00 $ tona 0,13% 19 paź
 Cynk 3706,00 $ tona -2,83% 19 paź
 Aluminium 3175,00 $ tona -0,13% 19 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.