• <
PZT_980x120_gif_2020

Dalszy spadek stawek frachtowych. Obecnie kontenerowce zarabiają poniżej 250 dolarów

Strona główna Porty, logistyka Dalszy spadek stawek frachtowych. Obecnie kontenerowce zarabiają poniżej 250 dolarów
Dalszy spadek stawek frachtowych. Obecnie kontenerowce zarabiają poniżej 250 dolarów - GospodarkaMorska.pl
14.06.2015 Źródło: własne

Armatorzy kontenerowców pływających nas szlaku Azja-Północna Europa (w tym do DCT Gdańsk) nie mają chwili wytchnienia. W tym tygodniu znowu muszą się pogodzić ze spadkiem stawek frachtowych, które obecnie plasują się na poziomie 243 dolarów za TEU (41 dolarów mniej niż tydzień temu).

Stawki frachtowe co tydzień prezentuje giełda Shanghai Shipping Exchange za pomocą swojego indeksu Shanghai Containerised Freight Index. Co ciekawe ta sama instytucja prowadzi też drugi indeks kontenerowy China Containerized Freight Index, który wylicza nie tylko ceny z krótkich kontraktów, ale także z długofalowych. Według CCFI stawki na trasie Azja-Europa są wyższe i wynoszą 380 dolarów za TEU. To wciąż jednak mierny wynik.

Obecne cel, jaki mają przed sobą armatorzy to osiągnięcie cen na poziomie 900-1000 dolarów za TEU. W tym momencie według ekspertów z banku Goldman Sachs przestaliby bowiem odnosić straty i wyszliby na zero.

- Co ciekawe im większe jednostki tym mniejsze stawki są potrzebne by przestać odnosić straty. W przypadku mniejszych kontenerowców jest to kwota bliższa tysiącowi dolarów, w przypadku wielkich statków bliższa 900 dolarom – czytamy w ich raporcie.

Tak słabe zarobki pokazują, że armatorzy wciąż nie poradzili sobie z nadpodażą jednostek. Armatorzy kontenerowców starają się jednak zaklinać rzeczywistość i wciąż kontraktują duże jednostki. Zamówienie na kontenerowce UCLV (Ultra Large Container Vessels) o nośności ponad 18 tys. TEU złożyli: Maersk, MOL, OOCL i CMA CGM, czyli najwięksi gracze na rynku. Skutkiem tego cała branża jest obecnie zadłużona na 80 mld dolarów. - W tej sytuacji wiele firm stoi na rozdrożu. Albo zarobią krocie na rozwoju floty albo będą musieli szukać pomocy banów, by spłacić swoje długi – pisali w zeszłym tygodniu w swoim raporcie analitycy z agencji Drewry.

Według ekspertów Goldman Sachs obecny kwartał będzie zdecydowanie najgorszy dla armatorów w tym roku. W dalszych kwartałach stawki powinny się powoli podnosić, by w 2016 roku w końcu osiągnąć pułap 1000 dolarów za TEU.

Źródło:
własne
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020
 Ropa brent 45,25 $ baryłka  -0,20% 17:36
 Cyna 17960,00 $ tona 0,39% 5 sie
 Cynk 2370,00 $ tona 2,86% 5 sie
 Aluminium 1739,00 $ tona 1,76% 5 sie
 Pallad 2250,85 $ uncja  0,90% 17:36
 Platyna 996,65 $ uncja  0,32% 17:36
 Srebro 28,10 $ uncja  3,77% 17:36
 Złoto 2054,20 $ uncja  0,69% 17:36

Dziękujemy za wysłane grafiki.