• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Dalszy spadek stawek frachtowych. Obecnie kontenerowce zarabiają poniżej 250 dolarów

14.06.2015 12:18 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Dalszy spadek stawek frachtowych. Obecnie kontenerowce zarabiają poniżej 250 dolarów

Partnerzy portalu

Dalszy spadek stawek frachtowych. Obecnie kontenerowce zarabiają poniżej 250 dolarów - GospodarkaMorska.pl

Armatorzy kontenerowców pływających nas szlaku Azja-Północna Europa (w tym do DCT Gdańsk) nie mają chwili wytchnienia. W tym tygodniu znowu muszą się pogodzić ze spadkiem stawek frachtowych, które obecnie plasują się na poziomie 243 dolarów za TEU (41 dolarów mniej niż tydzień temu).

Stawki frachtowe co tydzień prezentuje giełda Shanghai Shipping Exchange za pomocą swojego indeksu Shanghai Containerised Freight Index. Co ciekawe ta sama instytucja prowadzi też drugi indeks kontenerowy China Containerized Freight Index, który wylicza nie tylko ceny z krótkich kontraktów, ale także z długofalowych. Według CCFI stawki na trasie Azja-Europa są wyższe i wynoszą 380 dolarów za TEU. To wciąż jednak mierny wynik.

Obecne cel, jaki mają przed sobą armatorzy to osiągnięcie cen na poziomie 900-1000 dolarów za TEU. W tym momencie według ekspertów z banku Goldman Sachs przestaliby bowiem odnosić straty i wyszliby na zero.

- Co ciekawe im większe jednostki tym mniejsze stawki są potrzebne by przestać odnosić straty. W przypadku mniejszych kontenerowców jest to kwota bliższa tysiącowi dolarów, w przypadku wielkich statków bliższa 900 dolarom – czytamy w ich raporcie.

Tak słabe zarobki pokazują, że armatorzy wciąż nie poradzili sobie z nadpodażą jednostek. Armatorzy kontenerowców starają się jednak zaklinać rzeczywistość i wciąż kontraktują duże jednostki. Zamówienie na kontenerowce UCLV (Ultra Large Container Vessels) o nośności ponad 18 tys. TEU złożyli: Maersk, MOL, OOCL i CMA CGM, czyli najwięksi gracze na rynku. Skutkiem tego cała branża jest obecnie zadłużona na 80 mld dolarów. - W tej sytuacji wiele firm stoi na rozdrożu. Albo zarobią krocie na rozwoju floty albo będą musieli szukać pomocy banów, by spłacić swoje długi – pisali w zeszłym tygodniu w swoim raporcie analitycy z agencji Drewry.

Według ekspertów Goldman Sachs obecny kwartał będzie zdecydowanie najgorszy dla armatorów w tym roku. W dalszych kwartałach stawki powinny się powoli podnosić, by w 2016 roku w końcu osiągnąć pułap 1000 dolarów za TEU.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.