• <
port_szczecin_1100x200_2021_top_porty

Budowa mostu kolejowego na Martwej Wiśle dobiega końca

16.07.2015 16:07 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Budowa mostu kolejowego na Martwej Wiśle dobiega końca
Budowa mostu kolejowego na Martwej Wiśle dobiega końca - GospodarkaMorska.pl

125,5 metra konstrukcji, ponad 2 000 ton stali, dwa tory zamiast jednego – tak można opisać nowy most na Martwej Wiśle. Skomplikowane prace przy jego montażu dobiegają końca. Nowy most usprawni transport towarów koleją do Portu w Gdańsku.

72 stalowe elementy mostu powstały w „Hucie Pokój” w Rudzie Śląskiej, a łączone były ze sobą na drugim końcu Polski, na nabrzeżu gdyńskiej stoczni „Nauta”. Całość została przetransportowana na specjalnej barce, drogą wodną – na Martwą Wisłę, gdzie most został ostatecznie złożony. Średnia waga jednego elementu to 28 ton. Niezwykle widowiskowa część operacji – podnoszenie łuków i montaż podparć tymczasowych – odbyła się między 24 a 29 czerwca br. Kolejny etap – spawanie łuków – trwał od 1 do 12 lipca br. Na koniec zaplanowano przeniesienie konstrukcji na podpory docelowe.

Koszt budowy mostu to 35 mln zł. Dzięki nowej przeprawie wzrośnie bezpieczeństwo, a pociągi pojadą szybciej – do 100 km/h i będą mogły wieźć cięższe ładunki. Za sprawą dwóch torów – zamiast jednego – zwiększy się przepustowość, nawet do 200 pociągów na dobę, co zwiększy konkurencyjność Portu Gdańsk. Na przebudowie skorzysta również żegluga – wysokość mostu nad rzeką wyniesie ponad 8 metrów, a szerokość szlaku wodnego zwiększy się z 11 do 50 metrów.

Inwestor i wykonawcy nie zapomnieli o ochronie środowiska naturalnego. W rejonie podpór mostu, z jednej strony, powstanie „półka” o szerokości 2 metrów, umożliwiająca swobodne przejście zwierzętom, nawet w sytuacji, gdy poziom wody będzie wysoki. Ponadto zadbano o znajdujące się w rejonie nowego mostu siedlisko mewy siwej, objętej ścisłą ochroną. We współpracy z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w Gdańsku i po uzyskaniu opinii ornitologicznej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wybudowały na Martwej Wiśle pływające podesty – zastępcze lęgowiska. Po zakończeniu inwestycji zostaną przygotowane stałe miejsca lęgowe w nowej lokalizacji.

Budowa nowego mostu to fragment większej inwestycji – modernizacji linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny. Koszt całego przedsięwzięcia to 370 mln zł.

BUDOWA MOSTU W LICZBACH:

122 – tyle ton waży każdy z 58-u pali mostu

125,5 – tyle metrów długości ma nowa stalowa konstrukcja mostu

50 m – tyle metrów będzie wynosić szerokość nowego toru wodnego

8 m – jednostki o takiej wysokości będą mogły żeglować pod nową przeprawą

Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 35671,00 $ tona -0,25% 28 lip
 Cynk 2951,00 $ tona 0,10% 28 lip
 Aluminium 2516,00 $ tona 0,76% 28 lip
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Dziękujemy za wysłane grafiki.