• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Bałtycki Indeks Towarowy ze spadkiem, ale wciąż powyżej 1500 pkt

PMK

25.10.2018 20:45 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Bałtycki Indeks Towarowy ze spadkiem, ale wciąż powyżej 1500 pkt

Partnerzy portalu

Bałtycki Indeks Towarowy ze spadkiem, ale wciąż powyżej 1500 pkt - GospodarkaMorska.pl

Bałtycki Indeks Towarowy utrzymuje się od miesiąca na wysokim poziomie. W środę jego wartość wyniosła dokładnie 1546 punktów, o 32 pkt mniej niż przed tygodniem.

Indeks bierze pod uwagę średnie, dzienne zarobki masowców typu: capesize (pow. 80 tys. ton nośności), panamax (60-80 tys. ton), supramax (35-59 tys. ton) oraz handysize (10-35 tys. ton).

Najwięcej spadł index capesize, o 57 pkt., do 2054 pkt. Oznacza to, że armatorzy tych masowców mogą liczyć na zarobki rzędu 25,253 dolarów dziennie.

Indeks panamaxów z kolei spadłł o 26 punktów, do 1432 pkt. Oznacza to, że dziennie zarobki tych jednostek wyniosły 21,032 dolarów dziennie.

Mniejsze statki tradycyjnie notują niższe fluktuacje stawek. Indeks supramaxów spadł o 14 pkt do 837 pkt, a handysize wzrósł o 15 pkt do 522 pkt.

Ostatnie lata były bardzo trudne dla armatorów masowców. Czołowi operatorzy zanotowali łącznie 5,8 mld dolarów straty na giełdzie przez ostatnie 5 lat – przyznał Stamatis Tsantanis, prezes Seanergy Maritime. Armatorzy, o których mowa, to Scorpio Bulkers, Diana, Navios, Genco, Eagle Bulk i Star Bulk.

Wyliczenia powstały na bazie oficjalnych bilansów armatorów z ostatnich 5 lat. Największe straty poniosło Genco  - 1,7 mld dolarów. Za nim znalazł się armator Eagle, ze stratą 1,1 mld dolarów. Reszta przewoźników zanotowała straty poniżej 1 mld dolarów. Seanergy Maritme z drugiej strony zanotowało w tym okresie zysk 55 mln dolarów.

Bałtycki Indeks Towarowy rejestruje wzrosty popytu na towary przemysłowe, które z kolei wskazują na ekspansję gospodarczą. Jego użyteczność jako wiodącego wskaźnika szybko maleje w okresach ekspansji floty armatorów, przez co stawki nie reagują na wzrost przewiezionych towarów.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.