• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Armatorzy dalej wycofują serwisy kontenerowe. Powodem brak pracy dla ich jednostek

PMK

17.03.2016 14:32 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Armatorzy dalej wycofują serwisy kontenerowe. Powodem brak pracy dla ich jednostek

Partnerzy portalu

Armatorzy dalej wycofują serwisy kontenerowe. Powodem brak pracy dla ich jednostek - GospodarkaMorska.pl

Łączna ładowność odstawionych ze służby kontenerowców osiągnęła już rekordową w historii liczbę 1,57 mln TEU (kontener 20-stopowy). Jedna trzecia z tej liczby to jednostki o ładowności 7,5-19 tys. TEU.

352 wycofane ze służby statki stanowią dziś 7,8 proc. globalnej floty kontenerowców. Ta liczba zapewne jeszcze wzrośnie, bo tylko w tym roku przybędzie 1,25 mln TEU w postaci nowych statków. Eksperci z Alphaliner wyliczyli, że nawet biorąc pod uwagę złomowanie jednostek, w tym roku światowa flota wzrośnie o 4,3 proc. To o wiele za duży, gdyż zapotrzebowanie na usługi kontenerowców ma wzrosnąć tylko o 1,8 proc.

Powodem takiej sytuacji jest spadek handlu na liniach Azja-Europa, Azja-Ameryka Południowa i Azja-Zachodnia Afryka. Armatorzy mają w swoich flotach o wiele za dużo statków. Ostatnio kolejne 30 jednostek o ładowności 9-14 tys. TEU zostało wycofanych ze służby, po tym jak przewoźnicy anulowali serwisy na trasie Azja-Północna Europa.

Warto zaznaczyć, że są dwie różnie praktyki wycofywania ze służy statku – gorąca i zimna. Pierwszy z nich oznacza, że jednostka jest zacumowana z pełną załogą i w każdym momencie może wrócić na szlak. Ta druga oznacza, że na statku jest tylko trzon ekipy, niezbędny do obsługi najważniejszych systemów. Pełny rozruch takiej jednostki może trwać nawet 3 miesięcy i jest także bardzo kosztowny.

Armatorzy starają się zaradzić tej sytuacji. Jednym ze sposobów praktykowanych przez niektórych z nich jest kierowanie statków trasą przez Przylądek Dobrej Nadziei, zamiast przez Kanał Sueski. W dobie niskiej ceny paliwa jest to opłacalne i dodatkowo znajduje pracę dla jednostek o ładowności 100 tys. TEU.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.