JK
Metanowiec Al Nuaman zakończył rozładunek i jest już w drodze powrotnej do Kataru. O trzy dni szybciej niż przewidywano.
"Dziś ok. godz. 14.00 metanowiec Al Nuaman opuścił bezpiecznie port w Świnoujściu. Proces schładzania instalacji i rozładunku odbył się bez większych zakłóceń, w konsekwencji czego nie było potrzeby, by zostały wykorzystane przewidziane w harmonogramie bufory czasowe. Instalacja została schłodzona do odpowiedniej temperatury, a w zbiornikach magazynowych po raz pierwszy znajduje się skroplony gaz ziemny. Przechodzimy do kolejnych zadań w ramach procesu rozruchu terminalu" - poinformował PAP dyrektor komunikacji korporacyjnej w spółce Polskie LNG Maciej Mazur.
Wyczarterowany przez Qatargas statek typu Q-flex dostarczył 210 tys. m sześc. gazu do nowo wybudowanego terminalu LNG w Świnoujściu. To pierwsza z dwóch planowanych dostaw, które będą zrealizowane przez Qatargas w celu schłodzenia i rozruchu instalacji polskiego terminalu. Druga dostawa, zgodnie z obecnym harmonogramem, planowana jest w lutym 2016 r.
Terminal LNG w Świnoujściu został zaprojektowany do odbioru, regazyfikacji i dostarczania nawet 5 mld m sześc. gazu rocznie do polskiej sieci przesyłowej. Na terminal składa się nowy falochron o długości ok. 3 km, nabrzeże wraz z cumą, które umożliwia rozładowanie metanowców o ładowności od 120 tys. m sześc. LNG (w przypadku statków konwencjonalnych) do 217 tys. m sześc. (w przypadku statków typu Q-flex), dwa kriogeniczne zbiorniki gazu (każdy o pojemności 160 tys. m sześc.), instalacje do regazyfikacji oraz rurociąg o długości 85 km łączący terminal z polską siecią gazu. Terminal LNG w Świnoujściu jest jedyną tej wielkości instalacją w Europie Północnej i Środkowo – Wschodniej.
Projekt jest obecnie w fazie uruchamiania do operacji komercyjnych, które rozpoczną się w drugim kwartale 2016 r. PGNiG będzie odbierało dostawy gazu LNG w oparciu o 20-letni kontrakt, zgodnie z którym Qatargas dostarczy 1 mln ton LNG rocznie do terminalu w Świnoujściu.
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?