PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. otrzymają ponad 6,3 mld zł dofinansowania na realizację 7 projektów kolejowych wartych 8,1 mld zł. Zarządca infrastruktury i Centrum Unijnych Projektów Transportowych 30 maja podpisały umowy o dofinansowanie projektów CEF z perspektywy finansowej UE 2014 – 2020. W następnej kolejności kolej będzie ubiegała się o środki m.in. na poprawę dostępu do portów morskich.
Dzięki unijnemu wsparciu, podróż między największymi miastami w Polsce będzie krótsza i bardziej komfortowa, usprawnione zostaną połączenia aglomeracyjne i towarowe. Zawarcie umów daje gwarancję realizacji wszystkich przedsięwzięć z pierwszego konkursu CEF. Zarządca infrastruktury przy wykorzystaniu funduszy z unijnego instrumentu finansowego „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF) zmodernizuje linie kolejowe o łącznej długości 570 km.
- Podpisanie umów to kolejny istotny krok w realizacji projektów CEF. Inwestycje na ważnych liniach poprawią obsługę podróżnych i skrócą czasy podróży m.in. na trasie Wrocław – Poznań, CMK, Poznań – Szczecin, czy usprawnią przejazdy na liniach aglomeracyjnych np. Warszawa – Grodzisk Mazowiecki - mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Unijne fundusze pozwolą na realizację kolejnych etapów obecnie prowadzonych modernizacji linii kolejowej z Warszawy do Białegostoku i z Wrocławia do Poznania. PLK przygotowują również modernizację dwóch tras obsługujących połączenia aglomeracyjne w Warszawie: Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki oraz dwóch linii obwodowych biegnących ze stacji Warszawa Gołąbki i z Warszawy Zachodniej do Warszawy Gdańskiej. Modernizacja obejmie także trasę Warszawa – Poznań, rozpoczną się także prace na odcinku Poznań – Szczecin. Środki unijne CEF są przeznaczone na budowę wiaduktów drogowych nad Centralną Magistralą Kolejową, co pozwala na skrócenie czasu przejazdu z Warszawy m.in. do Krakowa i Katowic.
Inwestycje, które zostaną sfinansowane z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF)
1. Modernizacja trasy Rawicz – Czempiń; ostatni element magistrali Wrocław – Poznań.
2. Modernizacja trasy Sadowne – Białystok, ostatni element połączenia Warszawa – Białystok w ramach linii Rail Baltica.
3. Modernizacja trasy Sochaczew – Swarzędz, kluczowa część magistrali Warszawa – Poznań.
4. Modernizacja trasy Poznań – Szczecin.
5. Modernizacja trasy Warszawa Włochy – Pruszków – Grodzisk Mazowiecki.
6. Modernizacja kolei obwodowej w Warszawie; odcinek Warszawa Gołąbki/Warszawa Zachodnia – Warszawa Gdańska.
7. Budowa wiaduktów drogowych nad CMK.
Poza siedmioma projektami, na które PLK podpisały umowy, zarządca infrastruktury ubiega się również o ponad 7 mld złotych alokacji UE na dofinansowanie dziesięciu projektów w II turze konkursu. Zgłoszone projekty dotyczą m.in. modernizacji tras Warszawa – Białystok (odcinek Czyżew – Białystok), Kraków – Katowice, Siedlce – Terespol, Wrocław – Zgorzelec (elektryfikacja) czy poprawy kolejowego dostępu do portów morskich.
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych