Do końca lipca port Qingdao dodał w tym roku 22 nowe szlaki handlowe, zwiększając ich łączną liczbę do 233 i łącząc się z ponad 700 portami w ponad 180 krajach i regionach - podała agencja Xinhua.
W 2024 roku przeładunki osiągnęły poziom ponad 710 mln ton, a obsługa kontenerów wzrosła do niemal 31 mln TEU, lokując Qingdao w pierwszej piątce portów świata. Tegoroczne nowe połączenia mogą jeszcze podbić te wartości.
Port Qingdao jest strategicznie położony w prowincji Shandong nad Morzem Żółtym, nowymi połączeniami potwierdza swoją wiodącą pozycję w światowej gospodarce morskiej. Usytuowany przy wejściu do głębokowodnej Zatoki Jiaozhou, port stanowi jeden z najważniejszych węzłów transportowych w północnych Chinach, obsługując połączenia z ponad 700 portami w 180 krajach.
Port Qingdao znany jest także ze sprawnego wdrażania innowacji technologicznych. To kompleks obejmujący kilka wyspecjalizowanych obszarów. Qianwan – w pełni zautomatyzowany terminal kontenerowy, pierwszy tego typu na świecie. Zastosowanie automatyzacji, 5G, sztucznej inteligencji oraz zdalnie sterowanych żurawi podniosło wydajność i bezpieczeństwo pracy. Ponadto port wdrożył rozwiązania proekologiczne, takie jak zasilanie statków z brzegu czy wodorowe dźwigi, redukując emisję i wspierając rozwój zielonych korytarzy morskich.
Dzięki dynamicznemu rozwojowi i inwestycjom w infrastrukturę intermodalną, port wzmacnia swoją rolę w korytarzach transportowych Eurazji. Do 2035 roku Qingdao planuje osiągnąć przeładunki na poziomie ponad 770 mln ton oraz 36 mln TEU.
Zdjęcie lotnicze z drona wykonane 19 sierpnia 2025 roku przedstawia widok na terminal kontenerowy Qingdao we wschodnich Chinach.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny