Podczas tegorocznego seminarium „Transport i logistyka – wpływ wojny na Ukrainie, inflacja, zakłócenia w łańcuchach logistycznych”. Jak biznes radzi sobie w takich sytuacjach?” reprezentanci polskich firm, w tym Portu Gdynia, przedstawiali możliwości dla transportu i logistyki firm słowackich.
Wydarzenie zostało zorganizowane przez Ambasadę RP w Bratysławie we współpracy ze Stowarzyszeniem Logistyki i Spedycji Republiki Słowackiej, Stowarzyszeniem Przewoźników ČESMAD Słowacja oraz Regionalną Izbą Słowackiej Izby Przemysłowo-Handlowej w Trnawie. Wspólnie zorganizowali seminarium celem dostarczenia praktycznych informacji słowackim eksporterom i importerom. Są to przedsiębiorstwa, dla których szybki i niezawodny transport do Wielkiej Brytanii, Skandynawii, Daleki Wschód, a także innych punktów na mapie świata jest kluczowy dla prawidłowego rozwoju gospodarki kraju. Tym bardziej, że jako państwo śródlądowe, tj. pozbawione dostępu do morza, Słowacja musi współpracować z państwami, które zapewniają odpowiednie możliwości dla transportu i logistyki, a także korzystanie z infrastruktury morskiej, jako niezbędnej w tym zakresie. Obecnie jedynym partnerem, który jako terytorialny sąsiad może zapewnić tę zdolność, jest Polska. Stąd tak ważna jest współpraca na niwie biznesowej.
Oprócz tego transport i logistyka borykają się z nowymi problemami, gdyż oprócz przeszkód narosłych w czasie pandemii COVID-19 wyzwanie stanowi wojna na Ukrainie, która jest także sąsiadem Słowacji. Do tego dochodzi gwałtowny wzrost inflacji i co za tym idzie wzrost cen energii, brak surowców energetycznych oraz utrudnienia w łańcuchach logistycznych. To wszystko tworzy silną presję na gospodarkę. Stąd przedsiębiorcy związani z branżą transportową i logistyczną nieustannie poszukują nowych rozwiązań.
Podczas konferencji prowadzono wiele
rozmów, szukając odpowiedzi na pytanie o rolę Polski i polskich
operatorów transportu kolejowego, drogowego i morskiego w tych trudnych
warunkach. Była to również okazja do wymienienia się doświadczeniami oraz rozwijania wzajemnych kontaktów. Jako że wydarzenie odbywa się cyklicznie od 2019 roku, bardzo możliwe, że będzie w tej formie kontynuowane także w kolejnych latach.
Lasse Kristoffersen, CEO: Wallenius Wilhelmsen – cała naprzód na zeroemisyjność
Rząd dopłaci do transportu zboża do nadbałtyckich portów
Maersk otworzył trasę kontenerową na Ukrainę przez rumuńskie porty
Piłeś – nie płyń. Kontenerowiec uderza w nabrzeże, pilot pod wpływem
Kanał przez Mierzeję Wiślaną rozwija się. Będzie pełnił funkcję przejścia granicznego
Kolejna dostawa czołgów i armatohaubic dotarła do Portu Gdynia