• <
PZT_1100x200_gif_2020

Port Gdańsk liderem przeładunków samochodów osobowych w regionie [foto, wideo]

Strona główna Porty, logistyka Port Gdańsk liderem przeładunków samochodów osobowych w regionie [foto, wideo]
Port Gdańsk liderem przeładunków samochodów osobowych w regionie [foto, wideo] - GospodarkaMorska.pl
Fot. GospodarkaMorska.pl
Port Gdańsk liderem przeładunków samochodów osobowych w regionie [foto, wideo] - GospodarkaMorska.pl

Mateusz Kowalewski

24.11.2020 Źródło: własne

Blisko 80 tys samochodów zostało przeładowanych w Porcie Gdańsk w ubiegłym roku. Do gdańskiego portu zawinęło również ponad 100 samochodowców. Mimo, iż dynamicznie rosnące wyniki w ostatnich latach z pewnością zostaną zachwiane przez pandemię koronawirusa to pozycja Portu Gdańsk w tym segmencie jest równie mocna i obsługa branży automotive nadal ma świetne perspektywy rozwoju.

Głównym obszarem obsługi przeładunków samochodów osobowych jest teren Wolnego Obszaru Celnego. W przypadku zwiększonego wolumenu wykorzystywane jest również Nabrzeże Oliwskie i Westerplatte.

Łańcuchy logistyczne przebiegające przez gdański port obejmują kierunki zarówno eksportowe jak i importowe, gdzie około 60 procent przypada na export a 40 procent na import. W eksporcie obsługiwane są samochody marki Kia z fabryki Żylina na Słowacji oraz Hyundai z fabryki w czeskich Nošovicach. Auta obu marek trafiają z Gdańska do Portu Tilbry w Wielkiej Brytani na pokładach charakterystycznych czerwonych statków KESS - należących do armatora K-Line. Również import aut do gdańska trafia z UK, tym razem samochody marki Nissan, Opel, Mitsubishi i Suzuki przypływają do Gdańska z Portu Tyne. Ten wolumen ładunków obsługuje armator Euro Marine Logistics. Importowane auta trafiają na rynek Polski, Czech, Słowacji, Węgier, Ukrainy, Litwy oraz Łotwy.

Na terenie Portu Gdańsk działa dwóch kluczowych operatorów. Firma BLG Logistics oraz Adampol. BLG Logistics to polski odział BLG Logistics Group AG & Co. KG, firmy portowej i logistycznej z siedzibą w Bremie. Działy operacyjne oferują usługi dla klientów z branży motoryzacyjnej, przemysłowej i handlowej. Firma ma ponad 100 lokalizacji w Europie, Ameryce Północnej i Południowej, Azji i Afryce. Z kolei Adampol to firma zbudowana od podstaw w Polsce przez Adama Byglewskiego, której większościowym udziałowcem w 2014 stała się spółka Hyundai Glovis, jedna z największych firm spedycyjnych na świecie. Jest częścią koncernu Hyundai Kia Automotive Group.

W ostatnich latach dynamika wzrostów przeładunków samochodów w Porcie Gdańsk potwierdziła olbrzymi potencjał przeładunkowy Gdańska oraz obecność na najważniejszych, europejskich szlakach transportowych. W 2018 roku przeładowano w Gdańsku rekordowe 88 650 samochodów przy 108 zawinięciach statków. W 2019 osiągnięto wynik 77 300 samochodów przy 103 zawinięciach statków.

Szacuje się , że wyjątkowo trudny dla branży motoryzacyjnej rok 2020 wpłynie na ok 50 procentowy spadek przeładunków, jednak kolejne lata to perspektywa wzrostów nawet w stosunku do rekordowych wyników z 2018 i 2019 roku.

Źródło:
własne
port_gdańsk_390x100_2020

Surowce

 Ropa brent 55,56 $ baryłka  -0,34% 21:54
 Cyna 22000,00 $ tona -2,85% 22 sty
 Cynk 2651,00 $ tona -2,07% 22 sty
 Aluminium 1975,00 $ tona -0,85% 22 sty
 Pallad 2327,25 $ uncja  -0,48% 21:54
 Platyna 1107,20 $ uncja  0,14% 21:54
 Srebro 25,52 $ uncja  0,51% 21:54
 Złoto 1850,35 $ uncja  -0,25% 21:54
invest_gda_390x100_gif_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.