• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Podpisanie umowy na budowę wrót sztormowych na rzece Tudze

ew

08.07.2020 20:14 Źródło: Wody Polskie
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Podpisanie umowy na budowę wrót sztormowych na rzece Tudze

Partnerzy portalu

Podpisanie umowy na budowę wrót sztormowych na rzece Tudze - GospodarkaMorska.pl
wizualizacja: Wody Polskie

Państwowe Gospodarstwo Wodne - Wody Polskie podpisało umowę na budowę wrót sztormowych na rzece Tudze.

W imieniu Wód Polskich umowę podpisała Aleksandra Bodnar, dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Wykonawcą wrót jest przedsiębiorstwo B&W Usługi  Ogólnobudowlane z Pruszcza Gdańskiego. 

Wartość umowy to 33 mln zł. Termin ukończenia budowy zaplanowany jest na koniec maja 2022 r.

- Cieszę się, że finalizujemy kolejny etap starań podjętych przez Wody Polskie aby Nowy Dwór był bezpieczny od powodzi. Budowa wrót sztormowych na Tudze jest jedną z ważniejszych inwestycji finansowanych ze środków Unijnych i realizowanych przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku – powiedziała po podpisaniu umowy dyrektor Aleksandra Bodnar.

Głównym celem inwestycji jest ochrona Nowego Dworu Gdańskiego oraz terenów położonych między miastem a wrotami przeciwpowodziowymi, przed powodzią, pochodzącą od wezbrań sztormowych z Zalewu Wiślanego.

Wrota przeciwpowodziowe będą budowlą trójprzęsłową, z dwoma przęsłami o szerokości po 6,5 m oraz jednym przęsłem o świetle 3,0 m.  W normalnych warunkach wrota sztormowe będą stale otwarte, a cały przepływ wód rzeki Tugi zostanie przeprowadzany przez budowlę. Mechanizmy wrót będą umożliwiały sterowanie zamknięciami zarówno w trybie automatycznym, jak i ręcznym. 

W momencie zamknięcia wrót sztormowych, a tym samym zamknięcia ujściowego odcinka rzeki Tugi do Szkarpawy, przewiduje się możliwość odprowadzenia nadmiaru naturalnego przepływu wód rzeki Tugi do kanału Pryżnik przez Budowlę Przerzutową i dalej poprzez koryto Linawy do przepompowni Chłodniewo. W tym celu, na lewym brzegu rzeki Tugi zaprojektowano Budowlę Przerzutową (przelew boczny).

Zakres inwestycji obejmuje, oprócz budowy wrót przeciwsztormowych, budowę przelewu bocznego (budowli przerzutowej) do kanału Pryżnik oraz przebudowę kanału Pryżnik na odcinku ok. 2500 m; dla potrzeb przepuszczenia nadmiaru wód z rzeki Tugi w sytuacji zamknięcia wrót . 

Budowa wrót sztormowych na Tudze jest jednym w elementów projektu pn. „Kompleksowe Zabezpieczenie Przeciwpowodziowe Żuław – Etap II – Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku”. Projekt jest współfinansowany (85 proc.)  przez Unię Europejską, z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ).

Gospodarka Morska
bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.