Dynamika rozwoju przemysłu morskiego w Polsce generuje wiele obiecujących perspektyw, ale również wyzwań. Podczas Konferencji Rejs z GospodarkaMorska.pl rozmawialiśmy z Arturem Kucią, dyrektorem Departamentu Klienta Strategicznego w PKO BP, o roli banku w finansowaniu tego strategicznego sektora.
PKO BP może pochwalić się wieloletnim zaangażowanie we wsparcie przedsiębiorstw związanych z przemysłem morskim. To nie tylko stocznie, ale także armatorzy, porty i offshore.
Mimo korzyści wynikających z tempa rozwoju branży, pojawiają się też istotne wyzwania. Jednym z nich jest deficyt kadr, który dotyczy zresztą nie tylko przemysłu morskiego, ale całej gospodarki. Polska staje przed gigantycznymi przedsięwzięciami inwestycyjnymi, a brak pracowników może utrudnić ich realizację. Kolejnym wartym wzięcia pod rozwagę zagadnieniem jest brak zdolności kredytowej niektórych firm z branży. Artur Kucia zauważa, że w tym zakresie perspektywy poprawy wydają się obiecujące ze względu na duże przepływy finansowe związane z realizowanymi przez spółki zamówieniami. Istnieje też wyzwanie związane z koncentracją, gdyż inwestycje w sektorze morskim są bardzo kapitałochłonne i wymagają znacznego zaangażowania kredytowego. Banki, działając w reżimie prawa bankowego, muszą dbać o zachowanie określonych kwot i stosownie wyważać potrzeby klientów wobec ryzyka.
Pomimo zidentyfikowanych wyzwań, polski przemysł morski ma olbrzymi potencjał, a PKO BP jest gotowy wspierać go na każdym etapie rozwoju. Bank postrzega go jako kluczowy sektor gospodarki, który ma ogromny wpływ na rozwój kraju. Zachęcamy do wysłuchania rozmowy z Arturem Kucią, który dostarczył cennego wglądu w kwestie finansowania branży.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów