• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Pierwsze statki zawinęły do nowego kenijskiego portu głębokowodnego

21.05.2021 10:50 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Pierwsze statki zawinęły do nowego kenijskiego portu głębokowodnego

Partnerzy portalu

 Pierwsze statki zawinęły do nowego kenijskiego portu głębokowodnego - GospodarkaMorska.pl
Fot. Kenya Port

Dwa statki A.P. Moller-Maersk A/S po raz pierwszy zawinęły do nowego portu na Oceanie Indyjskim. Kenijski obiekt, który rozpoczął działalność w czwartek, ma przybliżyć kraj do spełnienia ambicji zostania głównym węzłem żeglugowym na wybrzeżu Afryki Wschodniej.

Oczekuje się, że port w Lamu docelowo będzie miał 32 miejsca do cumowania i będzie stanowił alternatywną bramę dostępu do śródlądowej Etiopii i Sudanu Południowego. Uzupełni on przeciążony port w Mombasie, który leży 340 kilometrów (313 mil) na południe.

Projekt o wartości 5 miliardów dolarów jest częścią większego planu infrastrukturalnego znanego jako Lapsset, który jest wdrażany przez rząd Kenii i obejmuje rurociąg naftowy, drogi, linie kolejowe i lotniska, które połączą kraj z jego północnymi sąsiadami.

Według Lapsset Corridor Development Authority, pierwsze miejsce postoju portu ma przetworzyć 400 000 dwudziestostopowych równoważnych jednostek w pierwszym roku eksploatacji. Utworzenie pierwszych trzech miejsc postojowych kosztowało 480 milionów dolarów, a dwa z nich mają być w pełni sprawne do końca roku.

Nowi klienci poszukiwani

Według Urzędu Skarbowego Kenii opłaty przeładunkowe zostaną zniesione, a dopuszczalne okresy na usunięcie ładunku tranzytowego zostaną przedłużone w celu przyciągnięcia linii żeglugowych i właścicieli ładunków do Lamu.

Przyciąganie nowych klientów do Lamu może okazać się wyzwaniem. Etiopia odzyskała użytkowanie z portów Assab i Massawa nad Morzem Czerwonym po zbliżeniu z Erytreą, podczas gdy około 90% jej handlu przychodzącego dociera już przez port w Dżibuti. Sudan Południowy może jednak rozważyć wykorzystanie Lamu jako alternatywy dla Port Sudan, głównej bramy morskiej w sąsiednim Sudanie.

Kluczowym problemem dla potencjalnych użytkowników będzie lokalizacja Lamu. Ta idylliczna miejscowość wypoczynkowa położona jest około 100 kilometrów od granicy z Somalią i była wielokrotnie atakowana przez al-Shabaab - grupę powstańców wspieranych przez Al-Kaidę.

W zeszłym miesiącu Kenia rozpoczęła budowę 257-kilometrowej autostrady łączącej Lamu z miastem Garissa, będącej częścią sieci drogowej, która rozciąga się do granicy z Etiopią i Sudanem Południowym. Droga będzie przebiegać przez słabo zaludnione terytorium Kenii, które jest szczególnie narażone na ataki ze strony bojowników z Somalii.


bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.