• <
mewo_2022

Baza paliw PERN w Dębogórzu z rekordowym przeładunkiem paliw - ponad 1 mln ton

ac

21.05.2021 11:14 Źródło: PAP
Strona główna Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas Baza paliw PERN w Dębogórzu z rekordowym przeładunkiem paliw - ponad 1 mln ton

Partnerzy portalu

Baza paliw PERN w Dębogórzu z rekordowym przeładunkiem paliw - ponad 1 mln ton - GospodarkaMorska.pl
Fot. pern

Już ponad 1 mln ton paliw przeładowała w tym roku baza paliw PERN w Dębogórzu, która w tym czasie obsłużyła 26 tankowców z olejem napędowym. W ostatnich latach taki wynik był osiągany dopiero w połowie lipca – podała w czwartek spółka. Jak podkreśliła, kontynuowana jest rozbudowa bazy w Dębogórzu.

Przekazując dane, dotyczące przeładunku w bazie paliwowej w Dębogórzu, która przyjmuje statki dostarczające te produkty do Polski drogą morską, PERN ocenił, iż w tym roku zapowiadają się tam rekordowe obroty, które potwierdzają, że gospodarka coraz lepiej radzi sobie po dwunastu miesiącach pandemii. „Już ponad 1 mln ton paliw przeładowała w tym roku baza paliw PERN w Dębogórzu, obsługując w tym czasie 26 tankowców z olejem napędowym. W ostatnich latach taki wynik był osiągany dopiero w połowie lipca” – poinformowała spółka.

– Tak dobry wynik w pierwszych miesiącach tego roku w porównaniu do lat ubiegłych jest spowodowany dużym zapotrzebowaniem na import oleju napędowego w pierwszym kwartale. Jest to istotny sygnał, że rynek wraca do formy po ograniczeniach wynikających z pandemii – podkreślił wiceprezes PERN Rafał Miland, cytowany w czwartkowym komunikacie spółki. Jak dodał, inwestycje, które realizowane są obecnie w Dębogórzu pozwolą „w jeszcze większym zakresie wykorzystać potencjał tej bazy”.

Według Michała Drzazgi, kierownika bazy PERN w Dębogórzu, rekord przeładunkowy został tam pobity w połowie maja wraz z przyjęciem ładunku blisko 40 tys. metrów sześc. oleju napędowego dostarczonego przez tankowiec Hafnia Soya. „Planujemy utrzymanie aktualnego tempa na kolejne miesiące, pomimo szeregu realizowanych obecnie zadań remontowo inwestycyjnych w bazie” – zapowiedział Drzazga.

PERN zaznaczył, iż „terminal produktów naftowych w Dębogórzu stanowi aktualnie jeden z filarów zdywersyfikowanego systemu zaopatrywania Polski w paliwa płynne”. Spółka przypomniała jednocześnie, iż baza ta „jest jedynym w kraju terminalem przeładunkowym, który umożliwia na znaczną skalę import paliwa drogą morską z dowolnego regionu świata”.

Jednocześnie PERN zwrócił uwagę, iż baza paliw w Dębogórzu niedawno powiększyła się o dwa nowe zbiorniki o pojemności po 32 tys. metry sześc. każdy, a dzięki rozbudowie łączna pojemność magazynowa wzrosła tam do prawie 260 tys. metrów sześc. Jak zapowiedziała spółka, niedługo ruszy tam także budowa kolejnego, podobnego zbiornika, który zostanie oddany do użytku w przyszłym roku.

– Kompleksowy plan rozwoju bazy i stworzenie paliwowego hubu morskiego obejmuje nie tylko rozbudowę pojemności magazynowych, ale i instalacji transportu rurociągowego, modernizację frontu kolejowego, a także zwiększenie zdolności przeładunkowych nabrzeża tankowców, realizowane we współpracy z Zarządem Portu Morskiego Gdynia – przekazał PERN. Jak dodał, nowe udogodnienia pozwolą klientom na bardziej efektywny import i dalszą dystrybucję oleju napędowego.

Wspominając o trwającej obecnie przebudowie frontu załadunku cystern kolejowych w bazie w Dębogórzu, PERN zwrócił uwagę, że w efekcie tej inwestycji liczba załadowanych cystern zwiększy się tam o połowę. Według spółki, „wzmocni to stabilność krajowego i międzynarodowego rynku logistyki produktów naftowych”.

– Zwiększenie możliwości załadunkowych jest kluczowym elementem rozwoju bazy w Dębogórzu jako polskiego "paliwowego okna na świat" – oświadczył PERN. Wyjaśnił przy tym, iż obecnie terminal obsługuje przede wszystkim przeładunek paliw z tankowców, przybijających do nabrzeży portu w Gdyni - następnie produkt jest transportowany do głównej części magazynowej bazy poprzez infrastrukturę technologiczną, a stamtąd rurociągami trafia do terminala kolejowego, gdzie funkcjonują obecnie cztery fronty załadunku składów kolejowych.

– Projekt obejmuje rozbudowę rurociągów i urządzeń pompowych, dalszą automatyzację procesów kontrolnych i sterowniczych, budowę nowych stanowisk nalewu cystern kolejowych i nowych torów do obsługi większej liczby wagonów. Bezpieczeństwo jest istotnym aspektem zadania, dlatego wszystkie instalacje zostaną wyposażone w nowoczesne systemy kontroli i zabezpieczenia ruchu – oznajmił PERN.

Jak zapowiedziała spółka, modernizację przejdzie także system sterowania ruchem kolejowym. „Infrastruktura zostanie wyposażona w specjalistyczne urządzenia, zabezpieczające przed przedostaniem się substancji ropopochodnych do gruntu, zaś rozbudowa sieci dróg pożarowych przyczyni się do zwiększenia efektywności działań w przypadku awarii” – podał PERN, odnosząc się do szczegółów inwestycji w bazie w Dębogórzu.

PERN to państwowy podmiot, strategiczny dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, odpowiadający m.in. za tłoczenie rurociągami ropy naftowej do rafinerii krajowych: PKN Orlen w Płocku i Grupy Lotos w Gdańsku, a także do dwóch rafinerii w Niemczech oraz za magazynowanie w bazach na terenie kraju, zarówno surowca, jak i paliw płynnych. Spółka świadczy też usługi transportu rurociągowego paliw, w tym benzyny, oleju napędowego i opałowego.


Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.