• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Dwucyfrowe wzrosty w pierwszym półroczu w Porcie Gdynia

ac

12.07.2021 16:30 Źródło: ZMPiG
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Dwucyfrowe wzrosty w pierwszym półroczu w Porcie Gdynia

Partnerzy portalu

Dwucyfrowe wzrosty w pierwszym półroczu w Porcie Gdynia  - GospodarkaMorska.pl
Fot. Port Gdynia

Czerwiec okazał się być rekordowym miesiącem w roku 2021 w Porcie Gdynia. We wszystkich grupach towarów zanotowano wzrosty w stosunku do czerwca 2020. 

Dzięki wysokiej dynamice wzrostu ładunków od stycznia do czerwca br., Port Gdynia zamknął I półrocze wynikiem przeładunkowym równym 13,44 mln ton, czyli o 1,42 mln ton więcej niż przed rokiem. Daje to wzrost rok do roku w wysokości 11,8%. Największy wzrost odnotowano w grupach towarowych: ropa i przetwory naftowe +67,5% r/r, drewno +66,4% r/r/, węgiel +18% r/r, drobnica +14,7% r/r, z uwzględnieniem wzrostu przeładunku kontenerów o +15,11% r/r. Pozytywnym trendem jest wzrost eksportu skonteneryzowanych ładunków w Porcie Gdynia, który wyniósł 23,56%.

W pierwszym półroczu 2021 do Portu Gdynia zawinęło 2063 jednostek, co oznacza wzrost o 12,3% w stosunku do porównywanego okresu z 2020 roku.

Zamknęliśmy półrocze wzrostami w niemalże wszystkich grupach towarów, co świadczy o dużej efektywności terminali operujących w naszym porcie. To potwierdzenie słuszności trwających procesów inwestycyjnych oraz dobry sygnał dla gospodarki podnoszącej się z pandemii – komentuje Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. 

Inwestycje w infrastrukturę pozwalają istotnie zwiększyć potencjał przeładunkowy portu. Krajowy sektor logistyczny coraz chętniej korzysta z usług polskich terminali na Bałtyku, do czego przyczynia się poprawa infrastruktury dostępowej, w tym modernizacje linii kolejowych i oddane w ostatnich latach odcinki autostrad i dróg ekspresowych. W Porcie Gdynia wszystkie inwestycje kontynuowane są zgodnie z harmonogramem. Do największych należą „Pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia” oraz „Przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia”, budowa Publicznego Terminalu Promowego oraz przebudowa infrastruktury kolejowej. Całkowita wartość inwestycji infrastrukturalnych w obrębie Portu Gdynia to ponad 4 miliardy złotych.

Port Gdynia to uznana marka w systemach transportowo-logistycznych na całym świecie, ceniony za jakość serwisu i uniwersalizm dziesięciu terminali. Uniwersalność Portu Gdynia przyczyniła się do zachowania płynności przeładunków, nawet w czasie pandemii, kiedy to port zakończył rok 2020 ze wzrostem 2,9% w stosunku do roku poprzedniego, plasując się na 2. miejscu wśród wszystkich portów morskich na Bałtyku. 

Wybór kolejnego operatora, Polskiej Żeglugi Bałtyckiej S.A.,do Nowego Publicznego Terminala Promowego dodatkowo zdynamizuje przepływ ładunków i pasażerów na trasie Polska – Szwecja, która jest częścią transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Ta z kolei ma szczególne znaczenie dla Inicjatywy Trójmorza oraz realizacji wspólnych celów Grupy Wyszehradzkiej.

Port Gdynia jest portem łączącym Polskę z gospodarką światową. Przeładunki w Porcie Gdynia odzwierciedlają popyt na towary zagraniczne w Polsce i popyt na towary polskie za granicą. Wzrost przeładunków w Porcie Gdynia pokazuje, że gospodarka polska coraz bardziej powiązana jest z gospodarką światową, zarówno po stronie popytowej jak i podażowej – prof. Marek Grzybowski, ekspert do spraw gospodarki morskiej

Port Gdynia jest nowoczesnym portem morskim na południowym Bałtyku. Stanowi węzeł bazowy sieci TEN-T, element korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk, który jest jednym z kluczowych szlaków komunikacyjnych Unii Europejskiej wpisując się m.in. w ideę Inicjatywy Trójmorza. Efektywne wykorzystywanie własnych środków finansowych z przychodów Spółki, jak i tych pozyskanych z funduszy unijnych sprawia, że Port Gdynia prężnie się rozwija w przededniu 100-lecia powstania. Port Gdynia utrzymuje dynamikę inwestycji, stając się jeszcze bardziej konkurencyjnym, jednocześnie poprawiając bezpieczeństwo żeglugi, zarówno wewnątrz portu, jak i w głównym torze podejściowym.


bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.