Taki widok na Nabrzeżu Indyjskim w Gdyni odchodzi do przeszłości. Stocznia Karstensen po raz ostatni zwodowała kadłub w lokalizacji, którą zajmowała od przeszło pięciu lat. Wszystkie kolejne statki będą powstawały na historycznym terenie Stoczni Gdańskiej.
Budowana jednostka to statek rybacki Finnuri Fridi (FD-86). Ma 88 metrów długości i planową pojemność rejestrową brutto wynoszącą 4500 GT. Wedle opisu na stronie Karstensena, ma osiągać prędkość do 17,5 węzła, a załoga będzie liczyć 20 osób.
Proces wodowania był złożony i obejmował kilka etapów. Najpierw z użyciem specjalnych wózków, na których znajdowała się jednostka, ustawiono ją prostopadle do nabrzeża. Na wodzie czekał już podstawiony specjalny, zanurzalny pontono-dok, na który przetransportowano kadłub. Następnie ponton z Finnuri Fridi został przeholowany na Nabrzeże Rumuńskie, gdzie doszło do właściwego wodowania. Ponton został zanurzony, a statek został wyprowadzony na wodę. Po wodowaniu jednostkę przeholowano do Gdańska, gdzie stocznia Karstensen Shipyard Poland ma nową siedzibę.
Pod koniec ubiegłego roku kupując udziały w spółce Synergia 99 polska
stocznia Karstensen
stała się właścicielem działki liczącej 10,5 ha, a także pochylni i
siedmiu
słynnych, zielonych dźwigów Kone, będących charakterystyczną wizytówką
Gdańska. W nowej lokalizacji firma przeprowadziła remont. W zamierzeniu przeprowadzka do Gdańska ma umożliwić zwiększenie
potencjału produkcyjnego infrastruktury, która od początku służyła
budowie statków. Teren w Gdańsku
jest trzy razy większy niż w Gdyni, gdzie dodatkowo nie ma problemu z
dostępem do nabrzeży. Nowa lokalizacja zapewni możliwość wodowania statków z dwóch
pochylni, a także budowania kilku obiektów jednocześnie. Dzięki temu zdolności
produkcyjne stoczni wyraźnie wzrosną. Jak podkreślił kierownik projektu Karstensen Karol Sielawa, wpłynie to również na utrzymanie charakteru tej części miasta w zakresie budowy statków, zapewniając też nowe miejsca pracy w branży stoczniowej.
Duńska grupa Karstensen była obecna w Porcie Gdynia od 2018 roku, wynajmując teren wraz z halą od firmy Vistal. W tym okresie zwodowała 24 jednostki. Duńska grupa stoczniowa prowadzi działalność w Polsce od lat 90. XX wieku. Pierwsze kontrakty na dostawy kadłubów z polskimi stoczniami podpisywała w latach 1995 – 1997 (Stocznia Cenal, Stocznia Północna, Stal-Rem). W nowym zakładzie na terenie dawnej Stoczni Gdańsk Karstensen planuje budować 5-6 statków rocznie. Obecnie w Gdańsku powstają już kolejne kadłuby. Pierwsze wodowanie na nowym terenie odbyło się już w maju tego roku, a kolejne jest zapowiadane na wrzesień.
W południowokoreańskiej stoczni zwodowano kolejny statek napędzany LNG dla CMA CGM
Geofizyka Toruń oferuje platformę samopodnośną na wynajem
W chińskiej stoczni zwodowano najnowszy okręt podwodny dla Pakistanu
Coraz większy nacisk na zrównoważony rozwój w żegludze ro-ro i dekarbonizację transportu
Masowce – królowie oceanów i portów
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC