• <

Okręt flagowy dla tureckiej Marynarki Wojennej wchodzi do służby

07.03.2023 12:44 Źródło: MW Turcji
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Okręt flagowy dla tureckiej Marynarki Wojennej wchodzi do służby

Partnerzy portalu

MW Turcji

Turecka Marynarka Wojenna ((Türk Deniz Kuvvetleri) przyjęła dostawę uniwersalnego okrętu desantowego-doku z możliwością lądowania i transportu śmigłowców i dronów TCG Anadolu. Stanie się okrętem flagowym sił morskich Turcji i ważnym uzupełnieniem jej zdolności morskich.

Nowy nabytek floty stanie się największym okrętem w jej wyposażeniu, mając  231 metrów długości, 32 metrów  szerokości i 27 436 ton wyporności. Wzmocni możliwości projekcji siły tureckiej Marynarki Wojennej poprzez zdolność do przewozu sił morskich oraz desantu. Okręt będzie miał maksymalną prędkość 20,5 węzła i zasięg 9000 mil morskich przy pełnym załadunku. Pierwotnie jednostka miała służyć jako lądowisko dla F-35, lecz doszło do zerwania współpracy w tym zakresie między Waszyngtonem a Stambułem. Stąd pojawiła się koncepcja, aby okręt był zdolny do transportu innych statków powietrznych, jak choćby drony. Wśród nich mają być oznaczone jako TB-3 dostarczone przez producenta dronów Baykar.

Budowa okrętu rozpoczęła się od ceremonii cięcia blach w 2015 roku, a całe przedsięwzięcie prowadzono w Sedef Shipbuilding. Kadłub jednostki oparto na hiszpańskim okręcie typu Juan Carlos. Wodowanie nastąpiło w 2018 roku, a przekazanie zamawiającemu 5 lat później, co wynikało m.in. z powodu problemu z dostawami wyposażenia, na co miała wpływ szczególnie pandemia COVID-19, utrudniająca zachowanie łańcucha dostaw.

Napęd okrętu stanowi pięć  generatorów Navantia Man Diesel 8 000 kW oraz dwa Siemens SiPOD posiadające moc 11 MW. Wśród systemów zapewniających obsługę tego kolosa znajdują się morski wielowiązkowy system nadzoru powietrznego i powierzchniowego średniego i dalekiego zasięgu Smart-S Mk2, radar podejściowy SPN-720 oraz system prowadzenia walki Genesis-Advent. Uzbrojenie stanowią rakietowy system bliskiego zasięgu RIM-116, dwa przeciwokrętowe systemy artyleryjskie Phalanx CIWS i pięć zdalnie sterowanych stacji uzbrojenia (RCWS) Aselsan STOP.

Na swój pokład okręt ma być zdolny przyjąć 14 śmigłowców, w tym cztery T-129 ATAK, osiem As532 lub CH-47F, a także dwa S-70B Seahawk. Inną możliwością jest transport od 30 do nawet 50 bezzałogowych statków powietrznych różnych typów. W ten sposób okręt stanowiłby pływającą bazę dla jednostek latających.

Okręty desantowe-doki stają się ważnym wyposażeniem dla flot wielu państw jako alternatywa dla lotniskowców z racji na ich wielozadaniowość. Choć nie umożliwiają transportu samolotów bojowych, to z racji na zdolność załadowania mniejszych jednostek, a także sił lądowych, pełnią ważną funkcję w ramach sił pierwszego uderzenia, w tym desantu z osłoną z powietrza oraz morza. Przykładem dbania o wykorzystanie tego typu jednostek jest USS Kearsarge, który we wrześniu ubiegłego roku wszedł do Portu Gdynia, a także chiński Hainan, którego obecność podczas ostatnich, dużych ćwiczeń chińskiej Marynarki Wojennej zaniepokoił rządy w Tajpej oraz Waszyngtonie.

Władze w Stambule planują w przyszłości wzmocnić flotę państwa o bliźniaczy względem TGC Anadolu okręt, wstępnie nazwany TGC Trakya.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.