• <

Turecka stocznia proponuje nowe warianty szybkich okrętów

rk

25.01.2023 09:02 Źródło: Ares Shipyard
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Turecka stocznia proponuje nowe warianty szybkich okrętów

Partnerzy portalu

Turecka stocznia proponuje nowe warianty szybkich okrętów - GospodarkaMorska.pl

Ares Shipyard zaprezentowała nowe warianty okrętów przechwytujących, przeznaczonych do działań patrolowych. Wykorzystuje tu doświadczenie z budowy szybkich i wytrzymałych jednostek, w tym jachtów i statków bezzałogowych.

Turecki producent zaprezentował warianty okrętu Ares 32, nazwane Predator i Dagger. Stosunkowo nieduże, 32-metrowe jednostki mają być zdolne do osiągnięcia prędkości nawet 45 węzłów, zachowując zdolności manewrowe. Przy zasięgu do 2 000 mil morskich jednostka ma być zdolna do wychodzenia poza wyłączne strefy ekonomiczne, zwiększając tym samym zasięg działania przeciw zagrożeniom dla bezpieczeństwa państwa i jego gospodarki.Twórcy opierali się w tym względzie na doświadczeniach państw basenu Morza Śródziemnego, a także leżących nad Morzem Czerwonym.

- Opracowaliśmy Ares 32 Predator i Dagger w odpowiedzi na dwa solidne i poważne zapytania z Bliskiego Wschodu i Afryki, gdzie użytkownicy końcowi są w tej chwili poufni. Dzięki naszemu ogromnemu doświadczeniu w zakresie szybkich i solidnych rozwiązań dla marynarki wojennej, urządzenia przechwytujące ARES 32 wkrótce staną się nowymi maszynami zmieniającymi reguły gry w teatrze operacji morskich. Dzięki tym okrętom nowej generacji zmienimy postrzeganie przechwytywania, rzucając wyzwanie istniejącym rozwiązaniom szybkich jednostek atakujących we współpracy z tureckim producentem rakiet Rokestan - zaznaczył prezes zarządu stoczni Ares Utku Alanc.

Okręty mają być przeznaczone przede wszystkim do przechwytywania nawodnych jednostek przewożących kontrabandę, nielegalnych imigrantów, bądź łamiących przepisy odnośnie wchodzenia na wody terytorialne. Ares Shipyard stawia pod tym względem na wielozadaniowość, nie mniej z myślą o różnych oczekiwaniach stocznia stworzyła dwa warianty projektu. Ares 32 Predator jest skonfigurowany z dwoma jednokomorowymi pociskami manewrującymi Cakir nowej generacji firmy Rokestan o efektywnym zasięgu ponad 150 km, dodatkowo z czterokomorowymi pociskami naprowadzanymi laserowo L-UMTAS krótszego zasięgu. Z kolei Ares 32 Dagger jest wyposażony w dwa czterokomorowe pociski naprowadzane na podczerwień i laser dla celów o relatywnie mniejszym zasięgu. Oba warianty mają posiadać najnowocześniejsze systemy zarządzania walką, radary X i S-Band, elektrooptyczne systemy nadzoru i oznaczania oraz sztywnokadłubową łódź nadmuchiwaną (Rigid-Hulled Inflatable Boat, RHIB) z rampą na pokładzie rufowym do wejścia na pokład i misji SAR. Dzięki najnowocześniejszym rozwiązaniom konstrukcyjnym, okręty ma wyróżniać bardzo niski współczynnik wykrywalności na radarze i sygnaturę podczerwieni.

Uzbrojenie mają stanowić zdalnie sterowane, automatycznie stabilizowane systemy uzbrojenia morskiego 25 mm lub 30 mm do zwalczania celów morskich lub lądowych o bliższym zasięgu. Ponadto na górnym pokładzie znajdą się dwa karabiny maszynowe 12,7 mm do zwalczania zagrożeń asymetrycznych, takich jak piraci, przemytnicy czy nielegalni handlarze ludźmi.

Z racji na działalność przemytniczą na morzu, niektóre państwa inwestują w małe, ale za to szybkie jednostki, co wynika również z potrzeby prowadzenia regularnych, nierzadko błyskawicznych akcji w strefie przybrzeżnej Ma to zapewnić z jednej strony czynnik odstraszający, ale też zapewnić o wynikach w kwestii wyłapywania przestępców na morzu.


Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.