• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Orlen zbuduje terminal morski na Martwej Wiśle w Gdańsku. Będzie obsługiwał zbiornikowce

jm

25.01.2023 09:48
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Orlen zbuduje terminal morski na Martwej Wiśle w Gdańsku. Będzie obsługiwał zbiornikowce

Partnerzy portalu

Orlen zbuduje terminal morski na Martwej Wiśle w Gdańsku. Będzie obsługiwał zbiornikowce - GospodarkaMorska.pl

Grupa Orlen zbuduje na należącym do rafinerii w Gdańsku nabrzeżu na Martwej Wiśle terminal do obsługi statków morskich, na którym przeładowywane będą m.in. paliwa i oleje.

Orlen ogłosił planowane inwestycje w rafinerii gdańskiej po przejęciu jej wraz z Lotosem. Na jej nabrzeżu na Martwej Wiśle ma powstać terminal morski, który będzie realizować przeładunki m.in. olejów bazowych, paliw żeglugowych i biododatków do paliw. Terminal ma być uruchomiony w 2025 roku i ma być w stanie przeładowywać ponad pół miliona ton produktów rocznie. Docelowo jednak jego przepustowość ma przekraczać 2 miliony ton rocznie.


Znany jest już wykonawca inwestycji. Budową zajmie się konsorcjum firm, któremu przewodzi doświadczone w dziedzinie hydrobudowy NDI, a w którym znalazły się takżę Biproraf, BPBM Projmors oraz Dipl. Ing. Scherzer. Inwestycja ma być wykonana w standardzie „pod klucz”, a zatem ma być przekazana inwestorowi w stanie umożliwiającym jej używanie.

– Inwestując we własną infrastrukturę, zwiększamy naszą niezależność od partnerów zewnętrznych, a tym samym generujemy znaczące oszczędności w obszarze logistyki. Co ważne, wykorzystujemy przy tym potencjał lokalnych firm, które na nasze zlecenie będą pracowały przy tym projekcie – mówił Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN Orlen, cytowany w oficjalnym komunikacie.

W tej chwili transport produktów między rafinerią gdańską a zewnętrznymi punktami przeładunkowymi odbywa się za pośrednictwem kolei. Planowany terminal przeładunkowy na Martwej Wiśle ma nie tylko odciążyć bocznicę kolejową funkcjonującą przy zakładzie, ale także poprawić rentowność i bezpieczeństwo dostaw biokomponentów do produkcji paliw (biobenzyny i biodiesela), takich jak bioestry stosowane jako składnik oleju napędowego, czy UCOME, czyli biopaliwa powstające na bazie odpadów, m.in. oleju posmażalniczego. Terminal ma jednak służyć także do wywozu z rafinerii jej produktów: paliw żeglugowych i olejów bazowych.

Nabrzeże ma pozwalać na przyjmowanie statków do 130 metrów długości, 17,6 metra szerokości i o zanurzeniu do 5,8 metra.Jak podaje Orlen, jeden tankowiec o długości około 100 metrów jest w stanie przetransportować tyle samo towaru, co około 90 cystern kolejowych. Na nabrzeżu mają mieścić się dwa stanowiska przeładunkowego do obsługi zbiornikowców, każde z nich wyposażone w cztery nalewaki. Wraz z samym nabrzeżem powstanie infrastruktura towarzysząca, w tym budynki z zapleczem, rurociągi i inna infrastruktura podziemna, stalowe estakady. Terminal ma obsłużyć około 130 statków rocznie.

– Przed nami kolejne wyzwanie inżynierskie – projekt o wysokim stopniu skomplikowania, bardzo zaawansowany technologicznie. Prace realizujemy w newralgicznym punkcie, jakim jest teren gdańskiej rafinerii. Wymaga to od nas bardzo precyzyjnego planowania pracy i realizacji robót z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa. Nasze konsorcjum składa się z podmiotów doświadczonych i komplementarnych dla realizacji projektu, a my jako lider będziemy dbali o to aby współpraca pomiędzy wszystkimi uczestnikami procesu przebiegała sprawnie i z pożytkiem dla projektu – mówi Małgorzata Winiarek-Gajewska, Prezes Zarządu Grupy NDI.

Równolegle z terminalem powstaje także Hydrokrakingowy Blok Olejowy (HBO), który służyć będzie do produkcji wysokiej jakości olejów. Obie inwestycje zostały zaplanowane i przygotowane jeszcze przez specjalistów z Grupy Lotos i są kontynuowane po połączeniu z Orlenem. Budowa terminala ma kosztować pół miliarda złotych.



bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.