Tureckie Ministerstwo Obrony (Savunma Sanayii Başkanlığı, SSB) podpisało kontrakt z ARES Shipyard i Meteksan na dostarczenie bezzałogowych jednostek nawodnych ULAQ.
Według oświadczenia wydanego przez dostawcę, kontrakt obejmuje warianty przeznaczone do walki z jednostkami nawodnymi (Anti-surface Warfare, ASuW) i podwodnymi (Anti-submarine Warfare ASW). Bezzałogowce mają wejść do służby w tureckiej Marynarce Wojennej (Türk Deniz Kuvvetleri) w ciągu kilku miesięcy od zawarcia umowy.
ULAQ jest pierwszym bezzałogowym pojazdem nawodnym opracowanym przez turecki przemysł obronny. Po zakończeniu wszystkich prób w styczniu 2022 roku rozpoczęła się faza produkcji wariantów ASuW i ochrony portowej (Port Security, PS). W trakcie trwania tych prac zdecydowano się rozwinąć też wariant dotyczący zwalczania okrętów podwodnych. Dzięki temu pojazd ULAQ ma być wielozadaniowym uzupełnieniem działań sił okrętowych, zwłaszcza na wodach przybrzeżnych.
We signed the contract for ULAQ ASuW & ASW with Defence Industry Agency for the needs of Turkish Navy.#ULAQ #ARESShipyard #ARESummary2022 #MeteksanSavunma pic.twitter.com/3PbgPGb6MC
— ARES Shipyard (@ARESShipyard) December 27, 2022
Bezzałogowy pojazd ULAQ charakteryzuje się lekkim i trwałym kompozytowym kadłubem (długości 11 metrów), wypornością 2 ton, systemami stabilizacji na wodzie, zdolność do poruszania się w trudnych warunkach morskich Możliwość swobodnego poruszania się zapewnia zwiększona wizja i zdolności prowadzenia jednostki dzięki szerokokątnej kamerze nawigacyjnej LIDAR, radarowi i kamerze EO/IR, łączu danych AKSON C-Band oraz możliwości użycia komunikacji satelitarnej. W razie trudności jednostka ma w wyposażeniu tryb awaryjny i opcje kontrolne, dzięki czemu w razie trudności można natychmiast wysłać do niej ekipę naprawczą lub wręcz zdalnie sprowadzić z powrotem bez obaw, że po awarii zostanie utracona lub wymknie się spod kontroli. Dotyczy to również systemów ochronnych, uniemożliwiających zakłócenie łączności, w tym też nadajników GPS.
Uzbrojenie pojazdu ma składać się na działko 12,7 mm RCWS, system kontroli pocisków taktycznych, rakiety ASW, lekkie torpedy NG. Do tego dochodzi też wyposażenie w sonar holowany, zanurzeniowy i teleskopowy. Co istotne, wyposażenie można stosować wymiennie, w zależności od wybranej konfiguracji i przeznaczenia pojazdów.
Jednostka ma mieć zasięg działania wynoszący 216 mil morskich, przy maksymalnej prędkości 35 węzłów. We wrześniu 2022 roku stocznia ARES podpisała umowę z TÜMOSAN, tureckim producentem silników, na wyposażenie ULAQ w rodzime silniki wysokoprężne.
HNLMS Vlaardingen kończy służbę w siłach morskich Holandii. Zostanie przekazany Ukrainie
Rosyjska korweta przybyła do Sewastopola. Będzie kolejnym celem dla ukraińskich rakiet i dronów?
Atak Huti na chiński statek. Czy Pekin zaprowadzi porządek na Morzu Czerwonym?
W Brazylii zwodowano okręt podwodny. Podobne były oferowane Polsce w ramach programu "Orka"
Katastrofa mostu w Baltimore: kolejne szczegóły. Co z załogą statku?
Po niemal 60 latach Niemcy wycofują ze służby swój ostatni okręt desantowy