• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Norwegowie zmieniają zasady. Porty na północy dostępne dla Rosjan tylko w konkretnych przypadkach

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Norwegowie zmieniają zasady. Porty na północy dostępne dla Rosjan tylko w konkretnych przypadkach

Partnerzy portalu

Port w Tromsø

Norweskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych zmieniło przepisy, na mocy których rosyjskie kutry mogły zawijać do trzech północnych portów w kraju. Rosyjskie jednostki nie będą już mogły m.in. przechodzić w Norwegii napraw.

Nowe zasady określają, że do portów w Tromsø, Kirkenes i Båtsfjord rosyjskie kutry będą mogły zawijać wyłącznie w celu zmiany załóg, bunkrowania, rozładunku ryby, aprowizacji i wypełnienia formalności związanych z kontrolą celną. W Kirkenes i Båtsfjord ponadto wyznaczone zostały ograniczone strefy, po których poruszać się mogą członkowie rosyjskich załóg. Jest to spowodowane doniesieniami o tym, że rosyjscy marynarze zakupują w norweskich miastach portowych elektronikę, którą ukrywają na statkach i szmuglują do kraju, omijając w ten sposób sankcje. Norweskie media zauważają jednak, że wyznaczone strefy wciąż dają im możliwość odwiedzania sklepów w centrum Kirkenes i Båtsfjord. Rosjanie będą także mieli dostęp do rosyjskiego konsulatu.

Nowe zasady mają ograniczyć rosyjskie wpływy z rybołówstwa. Jednocześnie jednak, jak zauważają miejscowe media, rykoszetem dostaną miejscowe stocznie, jak KIMEK w Kirkenes i Tromsø Mekaniske w Tromsø. Zakłady te prowadziły naprawy i przeglądy rosyjskich kutrów. Zgodnie z nowymi przepisami będzie to w dalszym ciągu możliwe, ale trzeba się będzie ubiegać o specjalne pozwolenie dla każdej jednostki. Urzędnicy zapowiadają, że uzyskanie takiego pozwolenia nie będzie łatwe, gdyż próg jest wysoki – np. stocznie nie dostaną go na zaplanowane wcześniej prace konserwacyjne czy przeglądy klasowe.

Norwegowie już wcześniej zwrócili uwagę, że rosyjskie statki rybackie, które często zawijają do północnych portów, mogą pełnić podwójną rolę. Zeszłego roku sam Władimir Putin włączył do doktryny morskiej Rosji możliwość użycia jednostek cywilnych do celów wojskowych. Norweskie służby są także świadome, że rosyjskie statki rybackie są wykorzystywane m.in. do mapowania interesujących obszarów morskich.

Norwegia przeznacza także dodatkowe 46,5 mln koron (4 mln euro) na zwiększenie kontroli rosyjskich kutrów zawijających do portów na północy kraju. Środki trafią do Urzędu Celnego. Rząd liczy, że pomogą one powstrzymać nielegalny wywóz elektroniki objętej sankcjami.

Fot. Depositphotos

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.