Codzienne dostawy ogromnych ilości piasku z lądu i morza, nawet do 30 tys. m³. Intensywne prace na wszystkich frontach, nowe nabrzeża i platformy. Tak wygląda obecnie budowa terminala T5 na terenie Baltic Hub. Mimo niesprzyjającej pogody w okresie wakacyjnym inwestycja przebiega zgodnie z planem, a wkrótce rozpocznie się realizacja kluczowych elementów.
Pierwsza faza budowy terminala T5 obejmuje zagospodarowanie 21-hektarowego terenu na potrzeby zaplecza montażowego dla morskich farm wiatrowych na Bałtyku.
Za realizację odpowiada spółka Istrana, a projekt współfinansuje Polski Fundusz Rozwoju.
– Terminal T5 rośnie w oczach, intensyfikujemy roboty na każdym froncie. Przywozimy dziennie 30 tys. m³ piasku zarówno ze źródeł lądowych, jak i morskich. Wykonaliśmy już montaż wszystkich instalacji dla wszystkich kotew klapowych na nabrzeżu outbound i kontynuujemy je na nabrzeżu inbound. Jeśli chodzi o roboty kafarowe, zostawiliśmy jedynie przerwę w ścianie wschodniej – jest to przerwa technologiczna, pozwalająca wpuszczać jednostki pogłębiarki, które zasypują terminal od strony wody – mówi Łukasz Jagalski, Zastępca Kierownika Budowy z Grupy NDI.
Na terenie budowy powstało też nabrzeże temporary, a więc nabrzeże tymczasowe, gdzie odbywają się roboty związane ze składaniem kotew klapowych i ich transportem na plac budowy. Na nabrzeżu outbound została przygotowana platforma robocza pod wykonanie pali CFA (pale wiercone, formowane w gruncie), która wynosi ponad 160 metrów.
– Z każdym dniem powiększamy naszą powierzchnię, gdzie możemy składować materiały i wykonywać dodatkowe drogi technologiczne. Dzięki uprzejmości Baltic Hub mamy dodatkowe przejście technologiczne, poprawiające logistykę budowy, zwłaszcza jeśli chodzi o dostawy koszy zbrojeniowych do pali CFA. Przygotowujemy się nie tylko do rozpoczęcia wykonania pali, ale też do jak najszybszego rozpoczęcie robót żelbetowych – kontynuuje Łukasz Jagalski.
Pogoda tego lata była zmienna, ale dzięki nowym rozwiązaniom logistycznym wewnątrz basenu T5, otwarciu tymczasowego miejsca cumowania i załadunku jednostek, ekipa budowlana była w stanie zminimalizować jej negatywny wpływ na realizację.
W ramach budowy powstaną dwa nabrzeża przeładunkowe, stanowisko Ro-Ro wraz z dalbami cumowniczo-odbojowymi oraz plac składowo-manewrowy o łącznej powierzchni ok. 21 ha. W pierwszych latach użytkowania, terminal będzie pełnić funkcję bazy na potrzeby instalacyjne morskich farm wiatrowych OWSB (Offshore Wind Supply Base).
Generalnym Wykonawcą projektu jest Grupa NDI.
fot. materiały prasowe, Grupa NDI
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny