• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

MSC zapowiada, że kupi Global Ports Holding. Biznes pasażerski na morzu dynamicznie rośnie

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski MSC zapowiada, że kupi Global Ports Holding. Biznes pasażerski na morzu dynamicznie rośnie

Partnerzy portalu

MSC zapowiada, że kupi  Global Ports Holding. Biznes pasażerski na morzu dynamicznie rośnie - GospodarkaMorska.pl

Global Ports Holding Plc, największy na świecie operator portów wycieczkowych, poinformował w środę, że otrzymał propozycję kupna za aktywów przez  Mediterranean Shipping Company (MSC).

Global Ports Holding (GPH) należy do tureckiego biznesmena Mehmeta Kutmana, który poinformowała, że rozmowy na temat warunków transakcji już trwają, a ostateczny termin złożenia przez MSC ostatecznej oferty lub odstąpienia od rozmów ustalony został na 13 lipca br. GPH po okresie pandemii radzi sobie dobrze na rynku, więc pozyskanie takiego operatora jest interesującym ruchem biznesowym na rynku żeglugowym.

W maju br. stocznia Fincantieri poinformowała, że dok stoczni w Monfalcone opuścił częściowo wyposażony  luksusowy wycieczkowiec Explora I. To pierwszy z czterech statków wycieczkowych zamówionych przez MSC. Explora I i jednostki siostrzane będą pływały w barwach Explora Journeys – nowej marki MSC zarządzającej luksusowymi statkami pasażerskimi.

Akcje skoczyły

W chwili ogłoszenia tej informacji, akcje notowanej na giełdzie w Londynie grupy GPH wzrosły do 109 pensów. Był to nie najlepszy dzień od dwóch lat po tym, jak Global Ports potwierdził raport Bloomberga, że ​​MSC rozważa przejęcie pakietu kontrolnego w Global Ports. Dziś akcje GPH osiągnęły już 113 pensów. Ale w styczniu i kwietniu tego roku przekraczały  140 pensów.

Global Ports Holding zarządza portami pasażerskimi na Karaibach, wybranych portach Morza Śródziemnego oraz Azji i Pacyfiku. Obsługuje statki zawijające do 26 portów wycieczkowych w 14 krajach. Działa też w terminalach kontenerowych, drobnicowych i masowych. Spółki GPH w okresie między marcem 2021 a marcem 2022 przeładowały 47 tys. TEU oraz 201,4 tys. t drobnicy i ładunków masowych.

Pasażerowie w porcie to wzrost EBIDTA

GPH jest warty inwestycji bowiem po słabym okresie, który objął 15 miesięcy do 31 marca 2021 roku zakończył się stratą 6,7 mln USD przy obrotach 79,4 mln USD, okres od marca 2021 do marca 2022 r. był czasem dynamicznego wzrostu obrotów do 130,8 mld USD. Dzięki temu przed opodatkowaniem osiągnięto EBIDTA w wysokości 13,0 mln USD, a po skorygowaniu 7,6 mln USD.

- Silne ożywienie rejsów wycieczkowych w III kwartale roku obrotowego utrzymało się w IV kwartale – informuje w najnowszym raporcie zarząd Global Ports Holding Plc, zauważając znaczne ożywienie w portach karaibskich.

W czasie 12 miesięcy, w roku obrachunkowym zakończonym 31 marca 2022 r. GPH obsłużył w swoich portach 2,4 mln pasażerów, z czego 0,9 mln w ciągu trzech miesięcy w pierwszym kwartale 2022 r. W efekcie skorygowany przychód ze sprzedaży usług powrócił do poziomu 40,3 mln USD. Sprawiło to, że na poziomie EBITDA grupa powróciła do rentowności operacyjnej w przejściowym okresie załamania w czasie pandemii.

Atrakcyjna Hiszpania i Dania

Nie tylko Wyspy Kanaryjskie są atrakcyjne biznesowo. GPH konsekwentnie realizuje strategię zwiększania sieci portów. Niedawno pozyskano  koncesję na zarządzanie usługami dla pasażerów rejsów wycieczkowych w Tarragona Cruise Port (na południe od Barcelony). Kontrakt gwarantuje 12 lat działania z możliwością  przedłużenia na kolejne 6 lat.

W tym trudnym dla żeglugi pasażerskiej okresie pozyskano pierwszy port tego operatora w Europie Północnej. Kalundborg Cruise Port, to port pasażerski położony na zachód od Kopenhagi, która w regionie Morza Bałtyckiego bije rekordy w obsłudze  statków pasażerskich. GPH otrzymał również status preferowanego oferenta w trzech portach Wysp Kanaryjskich.

Optymistyczne prognozy w turystyce morskiej

Zarząd GPH ocenia optymistycznie perspektywy rozwoju żeglugi pasażerskiej w tym i przyszłym roku.

- Perspektywy na najbliższy rok i do marca 2023 r. nadal się poprawiają, a branża oczekuje teraz wszystkich [wcześniej realizowanych – MG] – zapowiada zarząd GPH w ostatnim raporcie prognozując, że istnieje szansa, by - osiągnąć historyczne poziomy [pasażerów – MG] przed końcem 2022 r.

Te optymistyczne prognozy doświadczonego operatora portów pasażerskich, są również zapowiedzią, że polskie porty mogą skorzystać z rosnącego ruchu turystyki morskiej. Porty Gdyni, Gdańska i Szczecina mają znowu szansę na przyjęcie większej liczby statków pasażerskich, a agencje turystyczne na obsługę zamorskich klientów.

 


Fot. Depositphotos

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.