• <

Modernizacja Kanału Dębickiego w Porcie Szczecin na końcowym etapie

kw

07.05.2025 09:45
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Modernizacja Kanału Dębickiego w Porcie Szczecin na końcowym etapie
Fot. Grupa NDI

W Porcie Szczecin-Świnoujście trwa finałowy etap jednej z największych hydrotechnicznych modernizacji ostatnich lat. Mowa o przebudowie Kanału Dębickiego w ramach projektu ze środków z Unii Europejskiej, dzięki któremu port w Szczecinie będzie w stanie przyjmować większe statki. 

W ramach projektu „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego” Kanał Dębicki został poszerzony (ze 120 do 200 metrów) i pogłębiony do głębokości technicznej 12,5 metra. Powstały nowe nabrzeża Norweskie i Duńskie oraz przebudowano już istniejące nabrzeża: Czeskie i Słowackie, zainstalowano także infrastrukturę umożliwiająca obsługę znacznie większych jednostek niż dotychczas.

Modernizacja toru wodnego umożliwi cumowanie jednostek o zanurzeniu do 11 metrów, co oznacza znaczący wzrost potencjału przeładunkowego portu. Do przebudowy Nabrzeża Czeskiego i Słowackiego pogrążono ponad 20 km rur stalowych, 15 km grodzić stalowych, niemalże 17 km kotew mikropalowych oraz wbudowano ponad 12 tys. m3 betonu.

– Za nami miesiące wytężonej pracy – nowy obiekt znacząco usprawni obsługę portową i otworzy nowe perspektywy logistyczne dla całego regionu – poinformował w mediach społecznościowych Generalny Wykonawca projektu, Grupa NDI.

Wyzwania, jakie pojawiły się podczas realizacji inwestycji, zostały skutecznie pokonane dzięki współpracy wykwalifikowanych zespołów wykonawczych.

– Największym wyzwaniem była realizacja przebudowy Nabrzeża Czeskiego i Słowackiego, gdzie podczas prac natrafiliśmy na niezinwentaryzowane obiekty. Dodatkową trudnością był fakt, że przebudowa odbywała się w czynnym porcie, więc prace musiały być wykonywane na najwyższym poziomie pod stałym nadzorem BHP. Wszelkie trudności i problemy udało nam się na bieżąco rozwiązywać dzięki naszej wykwalifikowanej kadrze, ekipie nadzoru inwestorskiego oraz przy stałym kontakcie z nadzorem autorskim, a efektem naszej współpracy jest doprowadzenie inwestycji do finalnego etapu – mówi Irena Filipek, Kierownik Robót Hydrotechnicznych oraz Zastępca Kierownika Budowy z Grupy NDI.

Projekt „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego” jest współfinansowany ze środków z Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koszt prac to 343,1 mln złotych. Inwestorem projektu jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, wykonawcą sopocka firma Grupa NDI, a nadzór nad projektem pełni Sweco.

Fot. Grupa NDI
SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.