Ministrowie ds. cyfryzacji i telekomunikacji Polski oraz Państw Bałtyckich podpisali memorandum ws. współpracy przy budowie łączności 5G oraz połączonej i zautomatyzowanej mobilności (CAM) w korytarzu transportowym Morze Północne – Morze Bałtyckie.
Jak podało w komunikacie Ministerstwo Cyfryzacji, memorandum podsumowuje dotychczasową współpracę Polski, Łotwy, Litwy i Estonii przy wdrażaniu sieci 5G oraz CAM w korytarzu Morze Północne – Morze Bałtyckie. Zatwierdza także uzgodnioną w listopadzie 2019 r. mapę drogową Via Baltica 5G i transgranicznych korytarzy CAM.
Jak podkreśla się w memorandum, stanowi ono jedynie wyraz politycznej woli i nie tworzy żadnych wiążących zobowiązań prawnych ani zobowiązań finansowych. Ministerstwo Cyfryzacji wskazało, że memorandum tworzy podstawę do dalszego rozwoju projektu Via Baltica 5GT/CAM oraz dla uzgodnień ram czasowych dla konkretnych zobowiązań i działań.
Wpisuje się też m.in. w działania w zakresie rozwoju sieci i usług 5G oraz promowania zautomatyzowanego transportu drogowego w transgranicznych obszarach do prowadzenia testów, zainicjowane przez 29 państw europejskich, w tym Polskę, w liście intencyjnym podpisanym w Rzymie 23 marca 2017 r.
"Sieć 5G ma duże znaczenie dla stymulowania innowacji, zwłaszcza w obszarze transportu, w tym m.in. dla rozwoju zrównoważonej mobilności i poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego" – podkreślił minister cyfryzacji Marek Zagórski, cytowany w komunikacie.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny