• <
bulk_cargo_port_szczecin

MAS - bezzałogowy, w pełni autonomiczny statek wyruszy pół roku później [wideo]

15.09.2020 15:30 Źródło: Blog MCN
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski MAS - bezzałogowy, w pełni autonomiczny statek wyruszy pół roku później [wideo]

Partnerzy portalu

MAS - bezzałogowy, w pełni autonomiczny statek wyruszy pół roku później [wideo] - GospodarkaMorska.pl
Fot: University of Birmingham

Jutro (16 września) w Plymouth zwodowany zostanie Mayflower Autonomous Ship (MAS) - jeden z pierwszych w historii pełnowymiarowych, bezzałogowych, autonomicznych statków, które samodzielnie pokonają Atlantyk. Wodowanie odbędzie się niemal dokładnie w 400. rocznicę rozpoczęcia historycznego rejsu galeonu Mayflower, którego rejs rozpoczął  angielską kolonizację w Nowej Anglii.

Mayflower Autonomous Ship to aluminiowa, trzykadłubowa jednostka o długości 15 metrów i wadze pięciu ton. MAS ma przepłynąć Atlantyk bez nadzoru człowieka - nie będzie miał ani załogi, ani kapitana. Napędzaną energią wiatrową i słoneczną trimaran będzie sterował AI Capitan (AI - Artificial Intelligence, sztuczna inteligencja) wsparty przez zaawansowane systemy obliczeniowe IBM - będzie zbierał i analizował dane dotyczące warunków, w jakich odbywa się rejs, łączył je z danymi pochodzącymi z map morskich (około miliona zdjęć) i prognoz pogody, rozpoznawał ewentualne zagrożenia komunikacyjne identyfikowane przez zainstalowane na pokładzie kamery (boje, falochrony, wraki, inne statki, pływające przeszkody) i samodzielnie podejmował decyzje o korekcie kursu i prędkości, z jaką powinien się poruszać. Jednostka wyposażona będzie w sonar-głębokościomierz, czujniki stanu morza, elektroniczne mapy morskie, GPS, aparaty fotograficzne, lidar, radar, modele meteorologiczne The Weather Company.

- Wiele współczesnych statków autonomicznych jest tak naprawdę zautomatyzowanymi robotami, które nie dostosowują się dynamicznie do nowych sytuacji ale polegają w dużej mierze na decyzjach operatora - powiedział Don Scott , CTO w Mayflower Autonomous Ship, cytowany w komunikacie prasowym IBM - Korzystając ze zintegrowanego zestawu sztucznej inteligencji, chmury i najnowszych technologii IBM dążymy do tego, aby Mayflower mógł działać niezależnie w najbardziej wymagających warunkach na naszej planecie.

Gospodarka Morska
Fot: University of Birmingham


IBM podaje przykład scenariusza, według którego MAS będzie samodzielnie podejmował decyzje w sytuacji kryzysowej. Przyjęto założenie, że „Mayflower” znajdzie się na otwartym oceanie, zbliżając się do Cape Cod, bez bieżącej łączności satelitarnej. Na jego drodze znajdzie się statek towarowy, który zderzył się ze statkiem rybackim i rozlał część ładunku. W tym hipotetycznym scenariuszu kapitan SI (SI - Sztuczna Inteligencja) „Mayflower” wykorzysta następujące technologie i procesy, aby niezależnie ocenić sytuację i zdecydować, jakie działania podjąć:

- radar wykrywa wiele zagrożeń na trasie MAS w odległości 2,5 mili morskiej przed jednostką;

- kamery pokładowe dostarczają wizualny sygnał wejściowy do systemu wizyjnego IBM, który identyfikuje zagrożenia, takie jak: statek towarowy, statek rybacki i trzy częściowo zanurzone kontenery pływające w wodzie;

- system automatycznej identyfikacji (AIS) dostarcza szczegółowych informacji o klasie, wadze, prędkości, ładunku itp. statku towarowego;

- system nawigacji GPS - podaje aktualną lokalizację, kierunek, prędkość i kurs MAS;

- serwer map morskich MAS dostarcza informacji geoprzestrzennych o wybranej trasie;

- system analizuje dane pogodowe dostarczone przez The Weather Company;

- czujniki położenia oceniają lokalny stan morza (jak MAS przechyla się i kołysze na falach);

- analizowane są pomiary głębokości wody;

- system zarządzania pojazdem zapewnia dane operacyjne, takie jak poziom naładowania akumulatora MAS, zużycie energii, komunikacja, obciążenia naukowe itp.

- IBM Operational Decision Manager (ODM) ocenia położenie w odniesieniu do innych statków w pobliżu i generuje mapę ryzyka przewidującą potencjalną „niebezpieczną” sytuację w przyszłości;

- kapitan AI MAS przyjmuje zalecenia ODM, dane wejściowe z komputera, aktualną i prognozowaną pogodę oraz ocenia kilka opcji, aby uniknąć zagrożenia;

- AI Captain podejmuje decyzję, że ​​najlepszym działaniem dla MAS w tym hipotetycznym scenariuszu jest skierowanie się na prawą burtę, aby uniknąć nieoczekiwanego zagrożenia nawigacyjnego;

- kierownik ds. Bezpieczeństwa MAS potwierdza, że ​​decyzja jest bezpieczna;

- AI Captain instruuje system zarządzania napędem MAS, aby zmienił kurs i prędkość.

Gospodarka Morska


Rejs ma potrwać około dwóch tygodni. Miał się rozpocząć 6 września br., ale w wyniku pandemii COVID-19 prace są opóźnione o ok. pół roku. Po zwodowaniu Mayflower Autonomous Ship przejdzie trwające pół roku próby morskie. Wyprawa przez Atlantyk rozpocznie się w kwietniu 2021 r.

Projekt realizowany jest przez morską organizację badawczą Promare, z IBM jako partnerem technologicznym. Na początku tego roku do konsorcjum firm dołączył fiński koncern Wärtsilä. Uniwersytet w Plymouth w Wielkiej Brytanii będzie odpowiedzialny za badania naukowe pobieranych przez MAS próbek wody - ich celem jest analiza pochodzenia, rozmieszczenia i potencjalnym wpływie mikroplastików na ocean. Próbki wody morskiej mają być pobierane co kilka godzin i umieszczane w około 100 butelkach, magazynowanych w skrzyni na pokładzie MAS. Ich analiza przeprowadzona zostanie na lądzie, już po zakończeniu rejsu. - Ponieważ będziemy dokładnie wiedzieć, w którym miejscu oceanu pobraliśmy próbkę, będziemy mogli dokładnie określić jej zasolenie, ilość zakwitów glonów,  poziom pH czy tlenu - powiedział Andy Stanford-Clark, dyrektor ds. Technologii IBM w Wielkiej Brytanii i Irlandii, odpowiedzialny za program naukowy rejsu, cytowany przez portal CNBC.  Brytyjski University of Birmingham będzie odpowiedzialny za wykorzystanie technologii wirtualnej, rozszerzonej i mieszanej rzeczywistości w misji MAS.

Kadłub jednostki wybudowano w gdańskiej stoczni Aluship Technology Sp. z o.o. , specjalizującej się w produkcji i sprzedaży aluminiowych kadłubów jachtowych.


Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.