Jutro (16 września) w Plymouth zwodowany zostanie Mayflower Autonomous Ship (MAS) - jeden z pierwszych w historii pełnowymiarowych, bezzałogowych, autonomicznych statków, które samodzielnie pokonają Atlantyk. Wodowanie odbędzie się niemal dokładnie w 400. rocznicę rozpoczęcia historycznego rejsu galeonu Mayflower, którego rejs rozpoczął angielską kolonizację w Nowej Anglii.
Mayflower Autonomous Ship to aluminiowa, trzykadłubowa jednostka o długości 15 metrów i wadze pięciu ton. MAS ma przepłynąć Atlantyk bez nadzoru człowieka - nie będzie miał ani załogi, ani kapitana. Napędzaną energią wiatrową i słoneczną trimaran będzie sterował AI Capitan (AI - Artificial Intelligence, sztuczna inteligencja) wsparty przez zaawansowane systemy obliczeniowe IBM - będzie zbierał i analizował dane dotyczące warunków, w jakich odbywa się rejs, łączył je z danymi pochodzącymi z map morskich (około miliona zdjęć) i prognoz pogody, rozpoznawał ewentualne zagrożenia komunikacyjne identyfikowane przez zainstalowane na pokładzie kamery (boje, falochrony, wraki, inne statki, pływające przeszkody) i samodzielnie podejmował decyzje o korekcie kursu i prędkości, z jaką powinien się poruszać. Jednostka wyposażona będzie w sonar-głębokościomierz, czujniki stanu morza, elektroniczne mapy morskie, GPS, aparaty fotograficzne, lidar, radar, modele meteorologiczne The Weather Company.
- Wiele współczesnych statków autonomicznych jest tak naprawdę zautomatyzowanymi robotami, które nie dostosowują się dynamicznie do nowych sytuacji ale polegają w dużej mierze na decyzjach operatora - powiedział Don Scott , CTO w Mayflower Autonomous Ship, cytowany w komunikacie prasowym IBM - Korzystając ze zintegrowanego zestawu sztucznej inteligencji, chmury i najnowszych technologii IBM dążymy do tego, aby Mayflower mógł działać niezależnie w najbardziej wymagających warunkach na naszej planecie.
IBM podaje przykład scenariusza, według którego MAS będzie
samodzielnie podejmował decyzje w sytuacji kryzysowej. Przyjęto
założenie, że „Mayflower” znajdzie się na otwartym oceanie, zbliżając
się do Cape Cod, bez bieżącej łączności satelitarnej. Na jego drodze
znajdzie się statek towarowy, który zderzył się ze statkiem rybackim i
rozlał część ładunku. W tym hipotetycznym scenariuszu kapitan SI (SI -
Sztuczna Inteligencja) „Mayflower” wykorzysta następujące technologie i
procesy, aby niezależnie ocenić sytuację i zdecydować, jakie działania
podjąć:
- radar wykrywa wiele zagrożeń na trasie MAS w odległości 2,5 mili morskiej przed jednostką;
-
kamery pokładowe dostarczają wizualny sygnał wejściowy do systemu
wizyjnego IBM, który identyfikuje zagrożenia, takie jak: statek
towarowy, statek rybacki i trzy częściowo zanurzone kontenery pływające w
wodzie;
- system automatycznej identyfikacji (AIS) dostarcza
szczegółowych informacji o klasie, wadze, prędkości, ładunku itp. statku
towarowego;
- system nawigacji GPS - podaje aktualną lokalizację, kierunek, prędkość i kurs MAS;
- serwer map morskich MAS dostarcza informacji geoprzestrzennych o wybranej trasie;
- system analizuje dane pogodowe dostarczone przez The Weather Company;
- czujniki położenia oceniają lokalny stan morza (jak MAS przechyla się i kołysze na falach);
- analizowane są pomiary głębokości wody;
-
system zarządzania pojazdem zapewnia dane operacyjne, takie jak poziom
naładowania akumulatora MAS, zużycie energii, komunikacja, obciążenia
naukowe itp.
- IBM Operational Decision Manager (ODM) ocenia
położenie w odniesieniu do innych statków w pobliżu i generuje mapę
ryzyka przewidującą potencjalną „niebezpieczną” sytuację w przyszłości;
-
kapitan AI MAS przyjmuje zalecenia ODM, dane wejściowe z komputera,
aktualną i prognozowaną pogodę oraz ocenia kilka opcji, aby uniknąć
zagrożenia;
- AI Captain podejmuje decyzję, że najlepszym
działaniem dla MAS w tym hipotetycznym scenariuszu jest skierowanie się
na prawą burtę, aby uniknąć nieoczekiwanego zagrożenia nawigacyjnego;
- kierownik ds. Bezpieczeństwa MAS potwierdza, że decyzja jest bezpieczna;
- AI Captain instruuje system zarządzania napędem MAS, aby zmienił kurs i prędkość.
Rejs
ma potrwać około dwóch tygodni. Miał się rozpocząć 6 września br., ale w
wyniku pandemii COVID-19 prace są opóźnione o ok. pół roku. Po
zwodowaniu Mayflower Autonomous Ship przejdzie trwające pół roku próby
morskie. Wyprawa przez Atlantyk rozpocznie się w kwietniu 2021 r.
Projekt
realizowany jest przez morską organizację badawczą Promare, z IBM jako
partnerem technologicznym. Na początku tego roku do konsorcjum firm
dołączył fiński koncern Wärtsilä. Uniwersytet w Plymouth w Wielkiej
Brytanii będzie odpowiedzialny za badania naukowe pobieranych przez MAS
próbek wody - ich celem jest analiza pochodzenia, rozmieszczenia i
potencjalnym wpływie mikroplastików na ocean. Próbki wody morskiej mają
być pobierane co kilka godzin i umieszczane w około 100 butelkach,
magazynowanych w skrzyni na pokładzie MAS. Ich analiza przeprowadzona
zostanie na lądzie, już po zakończeniu rejsu. - Ponieważ będziemy
dokładnie wiedzieć, w którym miejscu oceanu pobraliśmy próbkę, będziemy
mogli dokładnie określić jej zasolenie, ilość zakwitów glonów, poziom
pH czy tlenu - powiedział Andy Stanford-Clark, dyrektor ds. Technologii
IBM w Wielkiej Brytanii i Irlandii, odpowiedzialny za program naukowy
rejsu, cytowany przez portal CNBC. Brytyjski University of Birmingham
będzie odpowiedzialny za wykorzystanie technologii wirtualnej,
rozszerzonej i mieszanej rzeczywistości w misji MAS.
Kadłub
jednostki wybudowano w gdańskiej stoczni Aluship Technology Sp. z o.o. ,
specjalizującej się w produkcji i sprzedaży aluminiowych kadłubów
jachtowych.
Ministerstwo Infrastruktury: decyzja w sprawie przetargu na terminal zbożowy w rękach Portu Gdynia
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie