Duński koncern rozwija swoją infrastrukturę logistyczną z myślą szerszym docieraniu do klientów i partnerów w Ameryce Południowej i Środkowej. W związku z tym otworzył swój nowy obiekt w Panama Pacifico, wykorzystując strategiczną dla światowej gospodarki morskiej rolę Panamy jako swoistej bramy do rynków Ameryki Łacińskiej. Dzięki dostępowi do bezpośrednich usług oceanicznych, płynnej łączności multimodalnej oraz lokalizacji łączącej obie Ameryki, Europę i Azję, w zamierzeniu pozwoli na rozwój lepszego sposobu na transport towarowy, bilansując prace i przyspieszając dostawy.
Obiekt, położony w Specjalnej Strefie Ekonomicznej po stronie Pacyfiku w Panamie, zajmuje powierzchnię ponad 20 000 m2 i został zaprojektowany specjalnie z myślą o pełnieniu funkcji scentralizowanego centrum dystrybucyjnego dla firm działających w Ameryce Łacińskiej, Ameryce Północnej i Azji. Ma też 11,5 metra wysokości i trzy miejsca magazynowe na tysiące palet z towarami (odpowiednio 10 952, 3824 i 2558). Zdaniem Maersk ma stanowić narzędzie do inteligentniejszego pozycjonowania produktów, szybszego reagowania na zakłócenia i generowania nowych możliwości rozwoju w całym regionie. Oznacza to także usprawnienie dystrybucji regionalnej i skrócenie czasu wprowadzania produktów na rynek z tej jednej, wysoce skomunikowanej lokalizacji.
– Centrum Logistyczne Panama Pacifico jest w pełni zintegrowane z globalną siecią logistyczną Maersk, oferując łączność morską, lądową i powietrzną. Dzięki kilku cotygodniowym połączeniom oceanicznym, bezpośrednim połączeniom z Azji i transgranicznemu transportowi ciężarowemu do Ameryki Środkowej, obiekt ten jest w stanie pełnić rolę regionalnego centrum łańcucha dostaw – przekazał Efrain Osorio, dyrektor zarządzający ds. Ameryki Środkowej, Andów i Karaibów w Maersk.
– Jako Specjalna Strefa Ekonomiczna, Panama Pacifico oferuje zwolnienia z cła i podatku od sprzedaży, procedury celne oraz elastyczność w obsłudze zarówno ładunków znacjonalizowanych, jak i nieznacjonalizowanych. Towary składowane w tym miejscu zachowują status kraju pochodzenia, a czas składowania nie jest ograniczony, co czyni je idealnym miejscem dla firm, które potrzebują elastyczności i kontroli. Maersk pełni rolę importera, upraszczając procedury i umożliwiając klientom skupienie się na rozwoju działalności – powiedział John Carmichael, kierownik ds. sprzedaży w Ameryce Środkowej, Andach i na Karaibach w Maersk.
Centrum jest też wyposażone w system zarządzania magazynem (WMS) firmy Maersk, oferujący wgląd w stany magazynowe w czasie rzeczywistym, gotowość do automatyzacji oraz integrację z systemami klienta. Obiekt zaprojektowano z myślą o elastyczności, obsługując realizację zamówień w ramach jednego magazynu, w wielu krajach, za pośrednictwem kanałów omnichannel, a także dystrybucję krajową. Do tego dochodzi zarządzanie zapasami i wysyłkami, konsolidacja, dekonsolidacja i przeładunki. Po stronie dystrybucji, obiekt umożliwia optymalizację frachtu poprzez usługi całopojazdowe (FTL) i drobnicowe (LTL), z bezpośrednią wysyłką do centrów dystrybucji, sprzedawców detalicznych i hurtowników, a także możliwością dystrybucji transgranicznej. Centrum oferuje też również szeroki zakres innych usług, w tym etykietowanie, kompletowanie, przepakowywanie, zarządzanie zwrotami, utylizację produktów, paletyzację i kontrolę jakości.
Ważnym aspektem jest też bezpośredni dostęp do Autostrady Panamerykańskiej, lotnisk i portów na Oceanie Spokojnym. Centrum jest również połączone z Koleją Kanału Panamskiego, 76-kilometrowym korytarzem kolejowym biegnącym wzdłuż Kanału Panamskiego, zapewniającym szybki i sprawny transport między wybrzeżami Pacyfiku i Atlantyku. Ponadto, Maersk Air Cargo Services oferuje tu także połączenia przez międzynarodowe lotnisko Tocumen w Panama City, zapewniając dostawy drogą powietrzną z rynków Ameryki Łacińskiej do globalnych odbiorców.
Maersk podkreśla, że Panama jawi się tutaj jako „platforma startowa”, wykorzystując tu znaczenie państwa ze względu na wspomniany Kanał Panamski i ogromny ruch morski, co ma przekładać się też na potrzebę rozwoju logistyki w kraju. Celem jest wręcz stworzenie z państwa wielkiego, strategicznego węzła przeładunkowego, na czym ma skorzystać zarówno rynek międzynarodowy, jak i sam kraj, tak pod względem dochodów z działalności (w tym i opłat), jak i zapewniając tysiące miejsc pracy zarówno w ramach ośrodka, ale też w łańcuchu dostaw.
Panama nie jest pierwszym krajem Ameryki Łacińskiej, w którym Maersk rozwija swoje zaplecze logistyczne. Nieco wcześniej koncern z siedzibą w Danii zainaugurował działalność swojego centrum pakowania i logistyki chłodniczej dla branży rolniczej w peruwiańskim Olmos. Wpisuje się to tym samym w zaangażowanie przewoźnika także w tworzenie przestrzeni magazynowej i przeładunkowej, na czym mają korzystać międzynarodowi kontrahenci, jak i podmioty lokalne.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął