Norweska firma poinfomowała o pomyślnym zakończeniu testów systemu Hugin Superior AUV przez jej zespół ds. innowacji oraz specjalistów sił morskich USA. Bezzałogowiec znajdzie się w wyposażeniu US Navy.
Testy adaptacyjne zostały przeprowadzone w zakresie 24-miesiecznego kontraktu ramowego na bezzałogowe pojazdy podwodne o dużej średnicy (Large Diameter Unmanned Underwater Vehicles, LDUUV) przez specjalistów Kongsberg. Zakończyły się na początku tego roku w Norwegii. W efekcie można było przeprowadzić dostawę do zamawiającego, którym jest marynarka wojenna USA, stanowiąc jej cenny nabytek. Jak informuje Kongsberg, pojazd będzie teraz wykorzystywany w rzeczywistych warunkach operacyjnych i zwiększy podwodne możliwości floty, wspierając działania okrętów.
- Kongsberg jest podekscytowany rozszerzeniem naszych relacji z Marynarką Wojenną Stanów Zjednoczonych i zapewnieniem najnowocześniejszych możliwości, które są standardem w naszym systemie Hugin Superior AUV. Wyrażamy uznanie dla zespołu DIU za umożliwienie tego transferu zdolności do wojownika w przyspieszonym tempie i czekamy na cenne opinie operatorów oraz dalsze partnerstwo w celu dalszego rozwoju naszej linii produktów - powiedział Rich Patterson, wiceprezes ds. sprzedaży w dziale platform bezzałogowych w Kongsberg.
Ukończenie tego projektu ma być świadectwem zaangażowania specjalistów z zespołu ds. innowacji (Defense Innovation Unit, DIU) w wypełnianie misji przyspieszenia przyjęcia komercyjnych technologii dla bezpieczeństwa narodowego. W ubiegłym roku przeprowadził rygorystyczną ocenę technologii, która zakończyła się zamówieniem i dostawą systemu i bezzałogowca w krótkim czasie.
Hugin Superior firmy Kongsberg to system AUV aktywnie wykorzystywany zarówno przez klientów komercyjnych, jak i wojskowych od 2019 roku. Zapewnia natychmiastową zdolność operacyjną w zakresie podwodnych i podwodnych działań wojennych (Subsea and Seabed Warfare, SSW), przygotowania wywiadowczego środowiska operacyjnego (Intelligence Preparation of the Operational Environment, IPoE), środków przeciwminowych (Mine Countermeasures, MCM) i inspekcji krytycznej infrastruktury podwodnej. Bezzałogowce mają zdolność do działania przez 70 godzin na głębokości setek metrów pod poziomem morza i dokładność nawigacyjnej rzędu 0,04% przebytej odległości. Do tego dochodzą czujniki umożliwiające mapowanie i obrazowania dna morskiego.
Bezzałogowe pojazdy z rodziny Hugin są rozwijane od lat, trafiając do nabywców na całym świecie. Wśród nich jest polska Marynarka Wojenna. Podobne wchodzą w skład wyposażenia niszczycieli min proj. 258, typu Kormoran II i są przeznaczone m.in. do wykrywania i identyfikacji obiektów niebezpiecznych pod wodą.
Dramat na pokładzie Steny. Na ratunek wezwano śmigłowiec Marynarki Wojennej
4
Dwa niszczyciele min na Mierzei Wiślanej. Kanał dostępny dla okrętów
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?
Lotniskowiec Royal Navy i jego myśliwce oddane pod dowództwo NATO
Port w Noworosyjsku wznowił działanie po ataku ukraińskich dronów
NATO ćwiczyło zwalczanie okrętów podwodnych. „Playbook Merlin 25” na szwedzkich wodach