Kanadyjska spółka wykupiła aktywa helsińskiej stoczni, której działalność w ostatnich latach ze względu na rosyjską własność oraz sankcje UE, w praktyce była zawieszona. Stocznia, powstała w 1865 r., specjalizuje się w budowie okrętów operujących w strefie arktycznej, m.in. lodołamaczy.
„Historyczna transakcja łączy w sobie zdolności oraz arktyczny know-how dwóch czołowych firm stoczniowych” – przekazano we wspólnym komunikacie Helsinki Shipyard oraz kanadyjskiej Davie Shipbuilding, która oprócz lodołamaczy ma doświadczenie w budowie oraz konserwacji okrętów wojennych i promów.
Minister gospodarki Wille Rydman przyznał, że dzięki zmianie własności „przyszłość stoczni i całego fińskiego przemysłu morskiego rysuje się w jaśniejszych barwach”.
Jak przypominają fińskie media dotychczas właścicielem stoczni w Helsinkach była cypryjska spółka, ale jej większościowym udziałowcem pozostawał rosyjski biznesmen z belgijskim paszportem, będący blisko administracji Władimira Putina.
Także zamówienia dla stoczni koncentrowały się głównie na dostawach na rynek rosyjski. W ostatnim czasie, tj. po rozpoczęciu agresji Rosji na Ukrainę, kontrowersje wzbudziło zamówienie na budowę gigantycznego lodołamacza dla rosyjskiego koncernu wydobywczego Norylski Nikiel. Z powodu sankcji gospodarczych nałożonych na Rosję, fińskie władze nie wydały zgody na dostawę statku, który według projektu miał być największym lodołamaczem, jaki dotąd powstał w Finlandii.
Stocznia w Helsinkach została założona w 1865 r. Pierwszy lodołamacz zbudowano na początku XX w. Dotychczas zwodowała ponad 500 jednostek, głównie lodołamaczy i wycieczkowców. Około 60 proc. eksploatowanych na świecie lodołamaczy powstało w Helsinkach.
Z Helsinek Przemysław Molik
pmo/ mal/
Fot. Depositphotos
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów