W mieszczącej się w Gdańsku stoczni Baltic Operator rozpoczęła się budowa drugiej jednostki patrolowej dla Straży Granicznej Finlandii (Rajavartiolaitos). Zakład jest podwykonawcą dla fińskiej stoczni Meyer Turku, która zleciła zbudowanie i częściowe doposażenia kadłubów pod dwa patrolowce typu Turva.
Jednostka, której budowę rozpoczęto 3 grudnia, jest oznaczona jako OPV2 NB1407. W przyszłości jej zadaniem będzie wzmacnianie ochrony granic oraz zapewnianie większego bezpieczeństwa w regionie Morza Bałtyckiego, stanowiący istotny obszar działań NATO. Podkreśla to fakt, że Finlandia od kwietnia ub. r. jest pełnoprawnym członkiem sojuszu, a w obliczu zagrożenia ze strony Rosji oraz incydentów w związku z uszkodzeniami infrastruktury krytycznej na Bałtyku patrolowce będą wykonywały istotne zadanie jej ochrony i monitoringu.
Przypomnijmy, że Fińska Straż Graniczna zorganizowała wiosną 2021 roku przetarg. który wygrała stocznia Meyer Turku. Pierwsze plany i wymagania co do nowych jednostek pojawiły się już w 2020 roku, a umowę na budowę zawarto w czerwcu 2022 roku. Parlament wydał zezwolenie na zamówienie dwóch patrolowców na kwotę 448 mln euro, jednakże władze ubiegały się także finansowanie z unijnego Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej.
Przypomnijmy, że planowane patrolowce określone jako typ Turva mają zastąpić starsze jednostki, które są obecnie w służbie. Fiński wykonawca, należący do niemieckiej grupy kapitałowej Meyer Werft, jest głównym podmiotem odpowiadającym za przebieg budowy na wszystkich jej etapach. Obok Baltic Operator w przedsięwzięcie jest zaangażowana także fińska firma Uusikaupunki Workboat, która odpowiada za stworzenie nadbudówek.
Patrolowce typu Turva będą kontynuatorami serii rozpoczętej przez prototypowy OPV Turva, która jest prawdopodobnie pierwszą na świecie jednostką do obrony wybrzeża z napędem LNG. Ich długość ma wynosić 98 metra, szerokość 17,6 metra, natomiast wyporność sięgnie ponad 4000 ton. Załoga będzie liczyć ok. 30 osób. Prędkość wyniesie prawdopodobnie do 18 węzłów. Zostaną wyposażone w silniki o mocy 12 MW. Są planowane jako uniwersalne jednostki, które poza zadaniami typowymi dla straży przybrzeżnej (ochrona granic morskich, zwalczanie przemytu i kontrola jednostek nawodnych), będą przystosowane do pełnienia zadań ratowniczych (w tym działań SAR), a także likwidowania skutków rozlewów olejowych w ramach ochrony środowiska wodnego i bezpieczeństwa przeciwpożarowego.
Nie podano, czy te jednostki będą posiadały uzbrojenie, choć potencalnie mogą zostać wyposażone w armatki wodne i w razie potrzeby karabiny maszynowe montowane na pokładzie. Oprócz tego w wyposażeniu znajdą się, widoczne na wizualizacjach, dźwig do obsługi np. ładunkow kontenerowych i szybka łódź motorowa.
„Jako Grupa oferujemy naszym klientom nowoczesne rozwiązania dla przemysłu morskiego - dysponujemy niezbędnym doświadczeniem, wiedzą, a także odpowiednią skalą działania. To strategiczne zamówienie stanowi dowód na to, że polski przemysł stoczniowy może odgrywać kluczową rolę w rozwoju infrastruktury morskiej, wspierając bezpieczeństwo międzynarodowe”, podkreśliła Grupa Przemysłowa Baltic w informacji prasowej podanej na portalu Linkedin.
Te nowe jednostki mają pochwalić się zwiększonymi zdolnościami w zakresie ochrony granic, reagowania na sytuacje kryzysowe i ochrony środowiska, wspieranych przez zaawansowane systemy nadzoru i zwiększoną zdolność odzyskiwania ropy naftowej. Fińskie władze wskazują, że będą wyposażone w najnowocześniejsze systemy reagowania na wycieki ropy i chemikaliów oraz charakteryzować się dużą wydajnością zbierania zanieczyszczeń z wody. Budowniczy jak i zamawiający priorytetowo traktują niskoemisyjność i efektywność energetyczną, dzięki czemu jednostki mają być również przyjazne środowisku.
Patrolowce mają
być zdolne do szybkiego reagowania na zagrożenia dla fauny i flory
regionu. Obok tego, z racji na to, że Zatoka Fińska jest jednym z
najbardziej ruchliwych obszarów morskich na Morzu Bałtyckim służby
potrzebują jednostek zdolnych do utrzymywania stałej gotowości do
zapewnienia bezpieczeństwa ludzi, mienia i przyrody.
Dzięki
skutecznym i nowoczesnym okrętom straż graniczna ma zagwarantować
bezpieczeństwo granic i zapewnić skuteczne radzić sobie nawet z
wszelkimi, niebezpiecznymi sytuacjami. Jak zostało wspomniane wcześniej,
z racji na zagrożenie ze strony Rosji oraz wstąpienie Finlandii w
kwietniu ub. r. do NATO, będą wykonywać ważne zadania związane z ochroną
morskiej granicy, monitorując również infrastrukturę krytyczną.
Aktualnie trwają zaawansowane prace nad pierwszym patrolowcem, którego budowa rozpoczęła się od cięcia blach 12 grudnia ub. r., natomiast położenie stępki miało miejsce dokładnie trzy miesiące później, 12 marca tego roku. Obie jednostki mają wejść do służby w latach 2025-2026, pozostając w niej do lat 50-tych XXI wieku.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów