Gdyński zakład stoczniowy pokazał ostatni materiał prezentujący ukończone przedsięwzięcie na jego terenie. To największa inwestycja w jego historii. We wnętrzu Hali Kadłubowej trwa już montowanie elementów, przyszłego ORP Wicher, pierwszej wielozadaniowej fregaty programu „Miecznik”.
Na zaprezentowanym nagraniu widać nie tylko halę z zewnątrz, ale też wewnątrz, w tym jej wyposażenie. To stamtąd za dwa lata na wodowanie ma wyjść pierwsza z budowanych fregat.
Kamień węgielny pod tę inwestycję wmurowano 17 czerwca 2023 roku. Hala ma 154 metry długości, 34 metry szerokości 46 metrów wysokości, wliczając zamontowane na dachu zespołu urządzeń do wentylacji. Główna brama waży 34 tony, a znajdujące się w obiekcie suwnice są w stanie udźwignąć nawet 100 ton. Zgodnie z projektem powierzchnia zabudowy wynosi blisko 6 tys. m2.
To nie tylko najwyższy tego typu obiekt w Polsce, ale też wyjątkowo charakterystyczny z racji na mocny, niebieski kolor. Dzięki niemu oraz rozmiarom zaczął wpisywać się w panoramę Gdyni, mając szansę stać się symbolem tamtejszego przemysłu stoczniowego. Stocznia podkreśla że to również jeden z najwyższych tego typu obiektów w Europie (i najwyższa w Polsce), przeznaczony do integracji kadłubów fregat w ramach programu „Miecznik”.
Obok tego trwała także budowa hali produkcyjnej, w której mają funkcjonować wszystkie stoczniowe wydziały wyposażeniowe, a powierzchnia zabudowy to prawie 5 tys. m2. Mieści wszystkie także wydziały wyposażeniowe. Towarzyszy jej także czterokondygnacyjny budynek biurowy.
Dodatkowa infrastruktura, jaka jest związana z budową, to rozbudowa nabrzeża, nowe drogi wewnętrzne i parkingi. Do tego dochodzi kompleksowa modernizacja infrastruktury technicznej Prace wykonywało konsorcjum składającego się ze spółek NDI S.A., NDI SOPOT S.A. oraz Pekabex BET.
Przypomnijmy, że PGZ Stocznia Wojenna podpisała 7 listopada br. z NDI S.A. umowę na realizację kolejnej inwestycji w ramach programu "Miecznik". Powstanie nowoczesny magazyn wraz z niezbędną infrastrukturą drogową, który umożliwi składowanie komponentów niezbędnych do budowy trzech wielozadaniowych fregat.
Obiekt został zaprojektowany z myślą o przechowywaniu elementów specjalnego przeznaczenia, podzielony na część wysokiego składowania oraz magazyn koncesjonowany, dedykowany materiałom o szczególnym charakterze i wymogach. Ze względu na specyfikę przechowywanych komponentów, magazyn wyposażono w zaawansowany system tryskaczy, zapewniający najwyższy standard ochrony przeciwpożarowej (PPOŻ), obecnie najbardziej efektywną metodę zabezpieczenia.
Budowany od sierpnia ub. r. kadłub prototypowej fregaty programu "Miecznik", przyszłego ORP Wicher, również rośnie w oczach. Stoczniowcy mieli wykonać znaczą część przedniej części kadłuba, zarówno jego spodniej części, jak i kolejnych, wyższych elementów bloków. Położenie stępki nastąpiło 31 stycznia tego roku. Gotowy okręt będzie miał 138,7 metra długości, a wyporność maksymalna wyniesie 7 000 ton.
Pierwsza z trzech zaplanowanych fregat, przyszły ORP Wicher, jest budowana od 16 sierpnia ub. r. Położenie stępki nastąpiło 31 stycznia tego roku. Wodowanie zaplanowano na 2026 rok, a przekazanie okrętu zamawiającemu i badania kwalifikacyjne mają zostać przeprowadzone w latach 2028-2030. Kolejno w 2025 i 2026 roku w PGZ Stocznia Wojenna ma odbyć się cięcie blach pod dwa seryjne okręty programu. Dalsze etapy budowy w ich przypadku to położenie stępki tak samo w 2025 i 2026 roku, wodowanie w 2027 i 2028 roku i przekazanie gotowych okrętów w 2030 i 2031 roku. Wszystkie jednostki wejdą w skład Dywizjonu Okrętów Bojowych 3. Flotylli Okrętów i będą stacjonowały w Porcie Wojennym Gdynia.
Umowa z Inspektoratem Uzbrojenia została podpisana 27.07.2021 roku. Za realizację projektu odpowiada Konsorcjum PGZ-Miecznik w składzie: Polska Grupa Zbrojeniowa S.A., PGZ Stocznia Wojenna sp. z o.o. Zagranicznymi partnerami strategicznymi w projekcie są firmy Babcock, Thales UK oraz MBDA UK. Przypomnijmy, że część bloków powstaje w Gdyńskiej stoczni CRIST S.A. Ich budowa ruszyła w tym zakładzie w sierpniu tego roku.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów