• <
PZT_980x120_gif_2020

Gróbarczyk: przekop Mierzei - zgodnie z harmonogramem

Strona główna Porty, logistyka Gróbarczyk: przekop Mierzei - zgodnie z harmonogramem
Gróbarczyk: przekop Mierzei - zgodnie z harmonogramem - GospodarkaMorska.pl
fot. NDI/BESIX

sons

04.08.2020 Źródło: PAP

Przekop Mierzei Wiślanej postępuje zgodnie z harmonogramem - zapewnił minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. Przystąpiliśmy do drugiego etapu przetargu budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję; przetarg w tym roku będzie rozstrzygnięty - dodał.

„Nie mamy żadnych opóźnień w zakresie realizacji terminów wykonania, realizujemy to zgodnie z harmonogramem" - powiedział Gróbarczyk we wtorek w Polskim Radiu 24.

Jak wyjaśnił minister, obecnie jesteśmy na etapie rozpoczęcia wykopów pod śluzę, zostały wykończone przyczółki pod układ mostowo-drogowy oraz rozpoczęto budowę falochronów od obu stron.

„Przystąpiliśmy do drugiego etapu przetargu budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną” - dodał Gróbarczyk, zapewniają, że ten przetarg „na pewno w tym roku będzie rozstrzygnięty”.

Gróbarczyk stwierdził też, że inwestycja spotyka się z krytyką ze strony Rosji, ponieważ kraj ten obawia się konkurencji, jaka pojawi się po zakończeniu przekopu. Jak mówił, „dla nas jest oczywiste”, że Rosja dąży do zahamowania wszelkich tego typu inwestycji, aby umożliwić swoim portom „wycięcie wszelkiej konkurencji w ramach rozwoju dróg nie tylko wodnych, ale i też lądowych”.

Tymczasem, jak wskazał Marek Gróbarczyk, przekop Mierzei to „stworzenie alternatywy dla krajów, które znajdują się za wschodnią granicą” i „domkniecie Via Carpatia, której jedna z odnóg będzie wykorzystywała port w Elblągu”.

Urząd Morski w Gdyni informował niedawno, że w toku są przetargi na drugą część budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską - umocnienie brzegów rzeki Elbląg, a także na pogłębiarkę, która będzie dedykowana utrzymaniu nowej drogi wodnej, a prawdopodobnie również wykona część prac przy trzecim etapie budowy, tj. pogłębianiu toru na Zalewie Wiślanym.

Całkowita długość nowej drogi wodnej wyniesie 22,88 km (w tym przejście przez Zalew Wiślany - 10,176 km; rzekę Elbląg – 10,381 km; pozostałe 2,323 km to odcinek stanowiska postojowego, śluzy i portu zewnętrznego), a jej głębokość to 5 m.

Docelowo ma ona umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 r. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a wykonawcą pierwszej, aktualnie realizowanej części inwestycji - konsorcjum firm NDI/Besix. (PAP)

Źródło:
PAP
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020
port_szczecin_390x100_2020
port_gdańsk_390x100_2020

Surowce

 Ropa brent 45,88 $ baryłka  1,71% 19:56
 Cyna 18890,00 $ tona 0,91% 20 lis
 Cynk 2787,00 $ tona 2,43% 20 lis
 Aluminium 1984,00 $ tona 0,05% 20 lis
 Pallad 2351,55 $ uncja  1,09% 19:54
 Platyna 931,50 $ uncja  -2,19% 19:56
 Srebro 23,62 $ uncja  -2,52% 19:56
 Złoto 1836,65 $ uncja  -1,77% 19:56
invest_gda_390x100_gif_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.