• <

Francuski okręt zwiadu elektronicznego przypływa do Gdyni

pc

25.10.2016 11:28 Źródło: własne
Strona główna Francuski okręt zwiadu elektronicznego przypływa do Gdyni
Francuski okręt zwiadu elektronicznego przypływa do Gdyni - GospodarkaMorska.pl

Dupuy de Lôme w środę w Gdyni. Francuski okręt zwiadu elektronicznego, zwany „jednostką badawczą” lub, potocznie, „okrętem szpiegowskim”, jutro rano zacumuje przy Nabrzeżu Francuskim.

Okręt powstał w holenderskiej stoczni Royal Niestern Sander. Jednostka ma 102,4 m długości, 15,85 m szerokości oraz 5,01 m zanurzenia. Została zwodowana w 2004 r. i przekazana dyrektoriatowi wywiadu wojskowego (Military Intelligence Directorate/Direction du Renseignement Militaire – DRM), następnie uzbrojona przez marynarkę wojenną do października 2005 r. i wprowadzona do służby 1 lipca 2006 roku.

Marynarka wojenna zainstalowała na okręcie systemy MINREM (Moyen Interarmées Navalisé de Renseignement d'origine Electro-Magnétique – wspólne środki marynarki wojennej dla badań elektromagnetycznych). To dwuśrubowa jednostka, wyposażona w dwie niezależne siłownie. Pomieszczenia przeznaczone dla około 110 osób załogi i „personelu badawczego” rozmieszczone są na czterech pokładach. Okręt charakteryzuje się także długą autonomicznością (określana w dobach zdolność okrętu i jego załogi do nieprzerwanego przebywania na morzu w gotowości do wykonywania typowych zadań bojowych, bez uzupełniania zapasów).

Dupuy de Lôme to pierwszy francuski okręt od początku zaprojektowany i zbudowany do „badań elektromagnetycznych”. Dodatkowo jednostka posiada klasę Bureau Veritas – powstała zgodnie ze standardami cywilnymi. Okręt spełnia również wymogi statków handlowych, w tym te dotyczące ochrony środowiska.

Aranżacją kontraktu na budowę okrętu i nadzorem nad nią, w imieniu rządu Francji i marynarki wojennej, zajmowała się Compagnie National de Navigiation z Brestu, a z kolei na jej zlecenie – SAS Compagnie Maritime Nantaise MN. Ta ostatnia do dzisiaj jest technicznym zarządcą okrętu.

Dupuy de Lôme – dane techniczne
nr IMO: 9282156
sygnał wywoławczy: FALM
złożenie zamówienia: 16.08.2002 r.
położenie stępki: 14.03.2003 r.
wodowanie: 27.03.2004 r.
wprowadzenie do eksploatacji/przekazanie przez stocznię: 27.12.2004 r.
wprowadzenie do służby: 1.07.2006 r.
stocznia: Niestern Sander BV, Delfzijl, Holandia
stoczniowy nr budowy: 816
długość całkowita: 102,40 m
długość między pionami: 95,38 m
szerokość konstrukcyjna: 15,85 m
zanurzenie: 5,01 m
wysokość boczna do pokładu górnego: 10,60 m
wysokość boczna do pokładu głównego: 7,70 m
wysokość od powierzchni wody do szczytu najwyższego masztu: 40,60 m
tonaż pojemnościowy brutto: 4772
tonaż pojemnościowy netto: 1428
nośność: 1465 t
wyporność: 3100 t
wyporność pełna: 3600 t
pojemność zbiorników paliwowych: 690 m³
pojemność zbiorników wody pitnej: 135 m³
pojemność zbiorników balastowych: 331 m³
łączna moc napędu głównego: 5940 kW (8076 KM)
silniki napędu głównego: 2 × MaK 9M25, 4-suwowe, rzędowe, 9-cylindrowe (255 mm × 400 mm); 2970 kW (4,038 hp) MCR przy 750 obr./min.
przekładnie redukcyjne: 2 ×
śruby napędowe: 2 ×, nastawne (206 obr./min.), przenoszące moc 4065 KM (2990 kW)
zasięg (autonomiczność): 3400 Mm przy prędkości 16 w.
autonomiczność: 30 dni (ograniczona pojemnością akumulatorów)
prędkość eksploatacyjna: 16 węzłów (według innych źródeł 16,5 w.)
zespoły prądotwórcze: 2 × Caterpillar 3512B, 4-suwowe, 12-cylindrowe (170 mm × 190 mm); 1424 kW MCR, każdy z prądnicą 1360 kW, 440/230 V, 60H
prądnice zawieszone (wałowe): 2 × 1150 kW, 440/230 V, 60 Hz  
stery strumieniowe, dziobowe: 2 × 350 ekW
załoga: 110 osób: 8 oficerów, 16 podoficerów, 6 marynarzy, 80 techników
klasyfikacja: Bureau Veritas
wybrane elementy wyposażenia elektronicznego: 2 radary DRBN-38, wykrywacz ARBR-21
uzbrojenie: 2 × karabin maszynowy 12,7 mm

Dziękujemy za wysłane grafiki.