• <
PGZ_baner_2025

Francuski i włoski okręt cumują w Świnoujściu

03.06.2023 12:38 Źródło: Służby Prasowe 8. FOW
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Francuski i włoski okręt cumują w Świnoujściu
Służby Prasowe 8. FOW

Do Portu Wojennego Świnoujście weszły, 31 maja, włoski niszczyciel rakietowy ITS Caio Duilio oraz francuski zbiornikowiec FS Somme. Robocza wizyta była okazją do odpoczynku marynarzy i uzupełnienia zapasów, a także spotkania z kadrą dowódczą polskiej Marynarki Wojennej.

Po zacumowaniu dowodzący francuskim okrętem kmdr por. Löic Menard, wraz z pułkownikiem Jérôme Mallardem, Attaché Obrony z Ambasady Republiki Francuskiej w Polsce (Ambassade de France en Pologne) złożyli oficjalną wizytę w dowództwie 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Z gośćmi spotkał się dowódca świnoujskiej jednostki kmdr Piotr Sikora. Goście zostali zaznajomieni z działalnością statutową flotylli i jej wyposażeniem. Była to także okazja do wymiany doświadczeń i omówienia spraw bieżących.


Liczna, sojusznicza wizyta była też okazją do integracji w gronie marynarskim. Został zorganizowany miniturniej w piłkę nożną, podczas którego zmierzyły się z sobą reprezentacje 8. FOW, załóg ITS Caio Duilio oraz FS Somme. Zwycięzcami zawodów okazali się gospodarze wydarzenia, a wszystkie drużyny nagrodzono pamiątkowymi medalami. 


Niszczyciel rakietowy Marynarki Wojennej Włoch (Marina militare) został wysłany na półroczną misję do Polski na podstawie umowy między polskim a włoskim szefem Ministerstwa Obrony Narodowej. Do Portu Wojennego Gdynia wszedł 20 maja, spędzając tam kilka dni. W tym czasie załoga jednostki mogła odpocząć i przygotować się do pełnienia swoich statutowych obowiązków. Caio Duilio, z racji na przeznaczenie do zwalczania zagrożeń powietrznych, będzie stanowił przeciwlotnicze wsparcie obrony polskiego wybrzeża, a także współdziałał z 3. Flotyllą Okrętów oraz 8. FOW. Więcej o okręcie można przeczytać w dedykowanych im artykułach tutaj i tutaj


FS Somme to okręt zaopatrzenia typu Durance, przeznaczony do transportowania paliwa i tankowania sprzymierzonych jednostek nawodnych. W razie potrzeby może także pełnić funkcję jednostki dowodzenia z zaokrętowanym na niej sztabem. Do służby wszedł w 1990 roku. Ma 157,2 metrów długości i 21,2 metra szerokości. Jego standardowa wyporność wynosi 7 900 ton, ale po załadowaniu paliwem sięga nawet 18 800 ton. Mimo tego osiąga prędkość nawet 19 węzłów. Załoga liczy 162 oficerów i marynarzy. Napęd stanowią dwa 2 silniki wysokoprężne SEMT Pielstick 16 PC2.5 V 400 oraz dwa wały o mocy 15 000 kW. Jako systemy przetwarzania danych wykorzystuje dwa radary DRBN 34. Pomimo swojego przeznaczenia jako jednostka pomocnicza, posiada uzbrojenie w postaci automatycznego działa przeciwlotniczego Bofors 40 mm (1.6 in)/L60 gun, czterech karabinów maszynowych M2 Browning 12,7 mm oraz trzy wyrzutnie rakiet przeciwlotnicznych Simbad Mistral.


FS Somme należy do serii pięciu jednostek nazwanych na cześć ważnych bitew w historii Francji. Obecnie w służbie pozostaje już tylko on i bliźniaczy FS Marne. Prototypowy FS Durance został sprzedany argentyńskiej marynarce wojennej w 1999 roku, służąc jako ARA Patagonia (B-1), pozostałe FS Var i FS Meuse zostały wycofane ze służby. Prawdopodobnie pozostałe zbiornikowce zostaną zastąpione przez nowe jednostki typu Jacques Chevallier, które w liczbie czterech są budowane od 2021 roku, a pierwszy z nich w br. wchodzi do służby. FS Somme będzie znajdował się w służbie najpewniej do 2027 roku, gdy francuska marynarka otrzyma trzeci okręt z nowej serii, przyszły FS Émile Bertin.

Międzynarodowa wizyta wpisuje się w ciąg licznych wejść sojuszniczych okrętów do polskich portów w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. Wśród odwiedzających w ostatnim czasie były fregaty z Stałego Zespołu Okrętów NATO Grupa 1 (Standing NATO Maritime Group 1, SNMG-1),  niszczyciel min FS Sagittaire, a także pięć francuskich okrętów szkolnych typu Leopard. To okazja do zacieśniania więzi między sojuszniczymi marynarkami wojennymi oraz wymiany doświadczeń. Dowodzi też przygotowania infrastruktury morskiej do przyjmowania i obsługi dużych okrętów. Pozostaje to ważnym doświadczeniem z racji na plany odbudowy polskich sił morskich, w których wyposażeniu mają wejść w przyszłości nowe niszczyciele min typu Kormoran 2, okręty rozpoznania elektronicznego programu Delfin, wielozadaniowe fregaty programu "Miecznik" oraz okręty podwodne programu "Orka".

nauta_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.