• <

Francuski i włoski okręt cumują w Świnoujściu

03.06.2023 12:38 Źródło: Służby Prasowe 8. FOW
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Francuski i włoski okręt cumują w Świnoujściu

Partnerzy portalu

Służby Prasowe 8. FOW

Do Portu Wojennego Świnoujście weszły, 31 maja, włoski niszczyciel rakietowy ITS Caio Duilio oraz francuski zbiornikowiec FS Somme. Robocza wizyta była okazją do odpoczynku marynarzy i uzupełnienia zapasów, a także spotkania z kadrą dowódczą polskiej Marynarki Wojennej.

Po zacumowaniu dowodzący francuskim okrętem kmdr por. Löic Menard, wraz z pułkownikiem Jérôme Mallardem, Attaché Obrony z Ambasady Republiki Francuskiej w Polsce (Ambassade de France en Pologne) złożyli oficjalną wizytę w dowództwie 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Z gośćmi spotkał się dowódca świnoujskiej jednostki kmdr Piotr Sikora. Goście zostali zaznajomieni z działalnością statutową flotylli i jej wyposażeniem. Była to także okazja do wymiany doświadczeń i omówienia spraw bieżących.


Liczna, sojusznicza wizyta była też okazją do integracji w gronie marynarskim. Został zorganizowany miniturniej w piłkę nożną, podczas którego zmierzyły się z sobą reprezentacje 8. FOW, załóg ITS Caio Duilio oraz FS Somme. Zwycięzcami zawodów okazali się gospodarze wydarzenia, a wszystkie drużyny nagrodzono pamiątkowymi medalami. 


Niszczyciel rakietowy Marynarki Wojennej Włoch (Marina militare) został wysłany na półroczną misję do Polski na podstawie umowy między polskim a włoskim szefem Ministerstwa Obrony Narodowej. Do Portu Wojennego Gdynia wszedł 20 maja, spędzając tam kilka dni. W tym czasie załoga jednostki mogła odpocząć i przygotować się do pełnienia swoich statutowych obowiązków. Caio Duilio, z racji na przeznaczenie do zwalczania zagrożeń powietrznych, będzie stanowił przeciwlotnicze wsparcie obrony polskiego wybrzeża, a także współdziałał z 3. Flotyllą Okrętów oraz 8. FOW. Więcej o okręcie można przeczytać w dedykowanych im artykułach tutaj i tutaj


FS Somme to okręt zaopatrzenia typu Durance, przeznaczony do transportowania paliwa i tankowania sprzymierzonych jednostek nawodnych. W razie potrzeby może także pełnić funkcję jednostki dowodzenia z zaokrętowanym na niej sztabem. Do służby wszedł w 1990 roku. Ma 157,2 metrów długości i 21,2 metra szerokości. Jego standardowa wyporność wynosi 7 900 ton, ale po załadowaniu paliwem sięga nawet 18 800 ton. Mimo tego osiąga prędkość nawet 19 węzłów. Załoga liczy 162 oficerów i marynarzy. Napęd stanowią dwa 2 silniki wysokoprężne SEMT Pielstick 16 PC2.5 V 400 oraz dwa wały o mocy 15 000 kW. Jako systemy przetwarzania danych wykorzystuje dwa radary DRBN 34. Pomimo swojego przeznaczenia jako jednostka pomocnicza, posiada uzbrojenie w postaci automatycznego działa przeciwlotniczego Bofors 40 mm (1.6 in)/L60 gun, czterech karabinów maszynowych M2 Browning 12,7 mm oraz trzy wyrzutnie rakiet przeciwlotnicznych Simbad Mistral.


FS Somme należy do serii pięciu jednostek nazwanych na cześć ważnych bitew w historii Francji. Obecnie w służbie pozostaje już tylko on i bliźniaczy FS Marne. Prototypowy FS Durance został sprzedany argentyńskiej marynarce wojennej w 1999 roku, służąc jako ARA Patagonia (B-1), pozostałe FS Var i FS Meuse zostały wycofane ze służby. Prawdopodobnie pozostałe zbiornikowce zostaną zastąpione przez nowe jednostki typu Jacques Chevallier, które w liczbie czterech są budowane od 2021 roku, a pierwszy z nich w br. wchodzi do służby. FS Somme będzie znajdował się w służbie najpewniej do 2027 roku, gdy francuska marynarka otrzyma trzeci okręt z nowej serii, przyszły FS Émile Bertin.

Międzynarodowa wizyta wpisuje się w ciąg licznych wejść sojuszniczych okrętów do polskich portów w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. Wśród odwiedzających w ostatnim czasie były fregaty z Stałego Zespołu Okrętów NATO Grupa 1 (Standing NATO Maritime Group 1, SNMG-1),  niszczyciel min FS Sagittaire, a także pięć francuskich okrętów szkolnych typu Leopard. To okazja do zacieśniania więzi między sojuszniczymi marynarkami wojennymi oraz wymiany doświadczeń. Dowodzi też przygotowania infrastruktury morskiej do przyjmowania i obsługi dużych okrętów. Pozostaje to ważnym doświadczeniem z racji na plany odbudowy polskich sił morskich, w których wyposażeniu mają wejść w przyszłości nowe niszczyciele min typu Kormoran 2, okręty rozpoznania elektronicznego programu Delfin, wielozadaniowe fregaty programu "Miecznik" oraz okręty podwodne programu "Orka".

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.