Działające od dwóch lat tzw. korytarze solidarności umożliwiły Ukrainie eksport ponad 136 mln ton towarów, takich jak zboże, rudy i stal, oraz import ponad 52 mln ton towarów, w tym paliw, pojazdów, nawozów, a także pomocy wojskowej i humanitarnej - poinformowała w środę Komisja Europejska.
W 2022 r. KE we współpracy z Ukrainą i Mołdawią utworzyła tzw. korytarze solidarności, aby usprawnić działanie szlaków transportowych UE–Ukraina–Mołdawia po inwazję Rosji na Ukrainę. To alternatywne szlaki logistyczne, pozwalające na transport towarów koleją, drogami i śródlądowymi drogami wodnymi. Korytarze, utworzone w celu ominięcia rosyjskiej blokady eksportu ukraińskiego zboża przez Morze Czarne, obecnie obejmują handel we wszystkich sektorach.
Umożliwiają one Ukrainie i Mołdawii eksport wszelkiego rodzaju towarów na rynki światowe i zapewniają dostarczenie niezbędnych produktów na Ukrainę. Korytarze solidarności przebiegają przez region Dunaju, Polskę, kraje bałtyckie i region Adriatyku. Uzupełniają utworzony przez Ukrainę jesienią 2023 r. szlak przez Morze Czarne.
Zdaniem KE kluczowe dla całego importu są korytarz dunajski i korytarz polsko-bałtycki, podczas gdy Adriatyk ma szczególne znaczenie dla ukraińskiego eksportu towarów nierolnych.
Jak dotąd UE i międzynarodowe instytucje finansowe przeznaczyły na te szlaki ponad 2 mld euro. Do projektów na dużą skalę zalicza się finansowana przez UE poprawa działania żeglugi na Dunaju i kanale Sulina w kierunku Morza Czarnego. Za unijne środki przeszkolono pilotów rzecznych i usprawniono wymianę informacji z ukraińskimi portami. Współpraca ta pomogła zwiększyć bezpieczeństwo i przepustowość żeglugi na Dunaju.
"Dwa lata temu korytarze solidarnościowe przekształciły szlaki logistyczne w Europie Wschodniej, aby zapewnić funkcjonowanie gospodarek Ukrainy i Mołdawii oraz zapobiec światowemu kryzysowi żywnościowemu. Do dziś przyniosły one przedsiębiorstwom około 50 mld euro dochodu, a jednocześnie wzmocniły więzi gospodarcze Ukrainy z UE" - powiedziała w środę Adina Valean, odpowiedzialna w KE za transport.
Z Brukseli Łukasz Osiński
luo/ akl/
Fot. Depositphotos
Przeładunki kontenerów w Chinach w górę
Kanał Dębicki i inne projekty inwestycyjne zapewnią Portowi Szczecin nowe możliwości działania
Kongres Polskie Porty 2030. Terminalom nie brakuje wyzwań
Nie powstanie trzeci pas na Obwodnicy Trójmiasta. Ministerstwo ma inną koncepcję
Aktywna Plaża z Portem Gdynia, czyli święto siatkówki plażowej za nami
190 tys. zł na zakup drona podwodnego dla Portu Gdańsk