• <
gryfia_70lat

Cumowanie ze sztuczna inteligencją. Porty bez cumowników? Gdynia na kursie

18.04.2022 12:11
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Cumowanie ze sztuczna inteligencją. Porty bez cumowników? Gdynia na kursie

Partnerzy portalu

Cumowanie ze sztuczna inteligencją. Porty bez cumowników? Gdynia na kursie - GospodarkaMorska.pl

Autonomiczne cumowanie i pozycjonowanie statków to przyszłość branży morskiej, a armatorzy i operatorzy terminali cały czas śledzą innowacje, które usprawnią żeglugę i obsługę statków w portach – twierdzą eksperci  australijskiej firma (Marine Autonomous Intelligent Docking (MAID)).

Ponad dekadę australijscy inżynierowie pracowali nad opracowaniem i opatentowaniem systemów i metod umożliwiających w pełni autonomiczne cumowanie i pozycjonowanie statków morskich.

Sprawa nie była łatwa bowiem trzeba było w jeden produkt przekształcić rozwiązania wykorzystywane przez  IoT (internet rzeczy) i zaawansowane czujniki, układy zapewniające gromadzenie i szybkie przetwarzanie  danych, zaawansowaną robotykę, uczenie maszynowe, układy AI,  VR i AR (sztuczną inteligencję oraz wirtualną i rozszerzoną rzeczywistość). To wszystko w jednym stanowi  „MAID Technology”.

Wärtsilä przetarła szlak

Wärtsilä  prototypowy system automatycznego cumowania pomyślnie przetestowała już ponad 4. lata temu. Operacje wykonywano i sprawdzono na norweskim promie pasażerskim Folgefonn. Ćwiczenia prowadzono  najpierw na otwartym akwenie, w symulowanym terminalu w styczniu 2018 r. Testowanie w warunkach rzeczywistych odbyło się następnie pomyślnie w porcie Stord w Norwegii w kwietniu 2018 roku.

– Przekształciliśmy naszą wiedzę ekspercką w zakresie offshore DP [w produkt przeznaczony – MG] na nowy i ekscytujący potencjalny rynek – mówił wówczas Thomas Pedersen, dyrektor zarządzający Wärtsilä DP. Rozwiązanie projektowano na  promy lub statki wycieczkowe.

– To rozwiązanie bardzo dobrze wpisuje się w ogólną strategię „smart marine” – przekonywał Pedersen, który informował,  że następny etap realizacji projektu przewiduje przedstawienie  operacji automatycznego cumowania do zatwierdzenia przez organy regulacyjne po to, by automatyczne cumowanie zastosować w operacjach promów i innych statków.
Smart ship cumuje automatycznie

– Automatyczne cumowanie oznacza po prostu, że statek jest zaprogramowany ze wszystkimi zmiennymi jego podejścia do nabrzeża – prędkością wiatru, tonażem, kołysaniem, prądem w przypadku portów rzecznych, głębokością itd. – wyjaśniają eksperci MAID.

Mimo że  manewr  będzie wykonywany automatycznie, to  warunki bezpieczeństwa wymagają, by  odbywał się pod nadzorem kapitana statku. Statek będzie dobijał do nabrzeża lub odbijał samodzielnie, a proces  sterowania statkiem  wykonywany będzie przez oprogramowanie. Zdaniem australijskich inżynierów zautomatyzowane cumowanie czyni go wydajnym i zrównoważonym. Pozwala to optymalizowanie zużycia paliwa.

Australijczycy przekonują, że technologia MAID ma wiele zastosowań w operacjach statków handlowych. Oparty na sztucznej inteligencji system pozwala również na wykorzystanie na jednostkach offshore, pasażerskich, okrętach i administracji morskiej.

Statek w pętli zamkniętej

– MAID IP umożliwia w pełni autonomiczne operacje cumowania i pozycjonowania poprzez zastosowanie czujników i sterowanie układami napędowymi w pętli zamkniętej – wyjaśniają inżynierowie.

Technologia MAID automatycznie weryfikuje i wstępnie określa lokalizację cumowania. System może być również używany do utrzymywania bezpiecznej pozycji  układu statek-statek, niezależnie od tego, czy obiekt jest nieruchomy, czy ruchomy.

Układ MAID pozwala na omijanie przeszkód i rozpoznawanie pływających obiektów w celu śledzenia innych statków i obiektów w porcie. Może bez ingerencji człowieka zatrzymywać jednostkę  lub zmieniać trasę zgodnie z wymaganiami w celu utrzymania bezkolizyjnego podejścia do pozycji cumowania.

Sterowanie układami napędowymi statku obywa się pod kontrolą AI, co pozwala na manewrowanie statkiem z kontrolowaną prędkością. Prędkość jednostki jest zmniejszana przy podejściu do nabrzeża, a statek zatrzymuje się i automatycznie utrzymuje domyślną odległość od nabrzeża. Rozwiązanie jest ze wszech miar na czasie.

Innovation Norway i automatyczne cumowanie

Wärtsilä Norway i Norled już ponad 5. lat temu otrzymały dotacje funduszu Innovation Norway na przetestowanie automatycznego cumowania i zintegrowanie go z hybrydowym systemem energetycznym promu elektrycznego. Wcześniej Power Conversion w Stord w Norwegii współpracowała z Folgefonn nad wprowadzeniem  innowacji na statku hybrydowym.

– Dzięki automatycznemu cumowaniu  cała sekwencja dokowania i ładowania zostanie teraz zautomatyzowana – przekonywała  Ingve Sørfonn, starszy specjalista ds. technicznych E&A, Wärtsilä Marine Solutions.

Prom Folgefonn był już wyposażony w technologię ładowania indukcyjnego, a właściciele byli bardzo otwarci na automatyczne cumowanie  – informował Pedersen.

Wärtsilä Marine Solutions przetarła więc szlaki prowadzące do szerszego zastosowania układów automatycznego cumowania.  Dziś wzbogacane są one nowszymi czujnikami i układami informatycznymi wspomaganymi AI, VR i AR.

Gdynia na kursie

– Świat zmierza w kierunku przyszłości, która jest coraz bardziej połączona i nigdzie nie jest to bardziej widoczne niż w sektorze żeglugi. Możliwości oferowane przez inteligentną technologię będą sprzyjać nowej erze współpracy i dzielenia się wiedzą z klientami, dostawcami i partnerami  — stwierdził już kilka lat temu Roger Holm, prezes Wärtsilä Marine Solutions.

Zarząd Morskiego Portu w Gdyni przeciera szlaki, wprowadzając przed kilku laty system dokładnego wprowadzania statków do portu wewnętrznego. Lada dzień w Gdyni oddany zostanie do eksploatacji  nowy terminal promowy. Być może nadszedł już czas na testowanie systemów autonomicznego cumowania.

W Porcie Gdynia przygotowywany jest projekt „Optymalizacja łańcucha dostaw przy wykorzystaniu automatyzacji procesów”. Projekt pn. „Rozwój automatycznego cumowania w porcie” (Mooring).

Zarząd Morskiego Portu Gdynia uzasadnia projekt tym, że „Zgodnie z ideą Przemysłu 4.0. oraz Port 4.0, w wielu portach morskich tworzone jest środowisko komunikacji maszyn i ludzi, efektem jest automatyzacja działań wykonywanych na ich terenach. W ciągu ostatnich lat trend automatyzacji procesów wykonywanych na terenach portów morskich nabrał dużego znaczenia zarówno wśród podmiotów zarządzających portami, portowych podmiotów eksploatacyjnych, jak i konsumentów usług portowych”.

– Wzorując się na portach morskich, które obecnie korzystają z wyżej opisanej technologii, Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. wraz z podmiotami eksploatacyjnymi przygotowuje założenia do projektu polegającego na przeanalizowaniu funkcjonowania technologii próżniowego cumowania statków na wybranych nabrzeżach w Porcie Gdynia – informuje ZMP Gdynia.
W dobie pandemii Covid-19, dynamicznego rozwoju żeglugi i offshore,  rozwiązania pozwalające na automatyczne cumowanie w porcie i do instalacji offshore jest odpowiedzią na potrzeby rynku oczekującego rozwiązań o wysokim poziomie bezpieczeństwa.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
okmarit_390x100_gif_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.