• <
bulk_cargo_port_szczecin

Cumowanie ze sztuczna inteligencją. Porty bez cumowników? Gdynia na kursie

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Cumowanie ze sztuczna inteligencją. Porty bez cumowników? Gdynia na kursie

Partnerzy portalu

Cumowanie ze sztuczna inteligencją. Porty bez cumowników? Gdynia na kursie - GospodarkaMorska.pl

Autonomiczne cumowanie i pozycjonowanie statków to przyszłość branży morskiej, a armatorzy i operatorzy terminali cały czas śledzą innowacje, które usprawnią żeglugę i obsługę statków w portach – twierdzą eksperci  australijskiej firma (Marine Autonomous Intelligent Docking (MAID)).

Ponad dekadę australijscy inżynierowie pracowali nad opracowaniem i opatentowaniem systemów i metod umożliwiających w pełni autonomiczne cumowanie i pozycjonowanie statków morskich.

Sprawa nie była łatwa bowiem trzeba było w jeden produkt przekształcić rozwiązania wykorzystywane przez  IoT (internet rzeczy) i zaawansowane czujniki, układy zapewniające gromadzenie i szybkie przetwarzanie  danych, zaawansowaną robotykę, uczenie maszynowe, układy AI,  VR i AR (sztuczną inteligencję oraz wirtualną i rozszerzoną rzeczywistość). To wszystko w jednym stanowi  „MAID Technology”.

Wärtsilä przetarła szlak

Wärtsilä  prototypowy system automatycznego cumowania pomyślnie przetestowała już ponad 4. lata temu. Operacje wykonywano i sprawdzono na norweskim promie pasażerskim Folgefonn. Ćwiczenia prowadzono  najpierw na otwartym akwenie, w symulowanym terminalu w styczniu 2018 r. Testowanie w warunkach rzeczywistych odbyło się następnie pomyślnie w porcie Stord w Norwegii w kwietniu 2018 roku.

– Przekształciliśmy naszą wiedzę ekspercką w zakresie offshore DP [w produkt przeznaczony – MG] na nowy i ekscytujący potencjalny rynek – mówił wówczas Thomas Pedersen, dyrektor zarządzający Wärtsilä DP. Rozwiązanie projektowano na  promy lub statki wycieczkowe.

– To rozwiązanie bardzo dobrze wpisuje się w ogólną strategię „smart marine” – przekonywał Pedersen, który informował,  że następny etap realizacji projektu przewiduje przedstawienie  operacji automatycznego cumowania do zatwierdzenia przez organy regulacyjne po to, by automatyczne cumowanie zastosować w operacjach promów i innych statków.
Smart ship cumuje automatycznie

– Automatyczne cumowanie oznacza po prostu, że statek jest zaprogramowany ze wszystkimi zmiennymi jego podejścia do nabrzeża – prędkością wiatru, tonażem, kołysaniem, prądem w przypadku portów rzecznych, głębokością itd. – wyjaśniają eksperci MAID.

Mimo że  manewr  będzie wykonywany automatycznie, to  warunki bezpieczeństwa wymagają, by  odbywał się pod nadzorem kapitana statku. Statek będzie dobijał do nabrzeża lub odbijał samodzielnie, a proces  sterowania statkiem  wykonywany będzie przez oprogramowanie. Zdaniem australijskich inżynierów zautomatyzowane cumowanie czyni go wydajnym i zrównoważonym. Pozwala to optymalizowanie zużycia paliwa.

Australijczycy przekonują, że technologia MAID ma wiele zastosowań w operacjach statków handlowych. Oparty na sztucznej inteligencji system pozwala również na wykorzystanie na jednostkach offshore, pasażerskich, okrętach i administracji morskiej.

Statek w pętli zamkniętej

– MAID IP umożliwia w pełni autonomiczne operacje cumowania i pozycjonowania poprzez zastosowanie czujników i sterowanie układami napędowymi w pętli zamkniętej – wyjaśniają inżynierowie.

Technologia MAID automatycznie weryfikuje i wstępnie określa lokalizację cumowania. System może być również używany do utrzymywania bezpiecznej pozycji  układu statek-statek, niezależnie od tego, czy obiekt jest nieruchomy, czy ruchomy.

Układ MAID pozwala na omijanie przeszkód i rozpoznawanie pływających obiektów w celu śledzenia innych statków i obiektów w porcie. Może bez ingerencji człowieka zatrzymywać jednostkę  lub zmieniać trasę zgodnie z wymaganiami w celu utrzymania bezkolizyjnego podejścia do pozycji cumowania.

Sterowanie układami napędowymi statku obywa się pod kontrolą AI, co pozwala na manewrowanie statkiem z kontrolowaną prędkością. Prędkość jednostki jest zmniejszana przy podejściu do nabrzeża, a statek zatrzymuje się i automatycznie utrzymuje domyślną odległość od nabrzeża. Rozwiązanie jest ze wszech miar na czasie.

Innovation Norway i automatyczne cumowanie

Wärtsilä Norway i Norled już ponad 5. lat temu otrzymały dotacje funduszu Innovation Norway na przetestowanie automatycznego cumowania i zintegrowanie go z hybrydowym systemem energetycznym promu elektrycznego. Wcześniej Power Conversion w Stord w Norwegii współpracowała z Folgefonn nad wprowadzeniem  innowacji na statku hybrydowym.

– Dzięki automatycznemu cumowaniu  cała sekwencja dokowania i ładowania zostanie teraz zautomatyzowana – przekonywała  Ingve Sørfonn, starszy specjalista ds. technicznych E&A, Wärtsilä Marine Solutions.

Prom Folgefonn był już wyposażony w technologię ładowania indukcyjnego, a właściciele byli bardzo otwarci na automatyczne cumowanie  – informował Pedersen.

Wärtsilä Marine Solutions przetarła więc szlaki prowadzące do szerszego zastosowania układów automatycznego cumowania.  Dziś wzbogacane są one nowszymi czujnikami i układami informatycznymi wspomaganymi AI, VR i AR.

Gdynia na kursie

– Świat zmierza w kierunku przyszłości, która jest coraz bardziej połączona i nigdzie nie jest to bardziej widoczne niż w sektorze żeglugi. Możliwości oferowane przez inteligentną technologię będą sprzyjać nowej erze współpracy i dzielenia się wiedzą z klientami, dostawcami i partnerami  — stwierdził już kilka lat temu Roger Holm, prezes Wärtsilä Marine Solutions.

Zarząd Morskiego Portu w Gdyni przeciera szlaki, wprowadzając przed kilku laty system dokładnego wprowadzania statków do portu wewnętrznego. Lada dzień w Gdyni oddany zostanie do eksploatacji  nowy terminal promowy. Być może nadszedł już czas na testowanie systemów autonomicznego cumowania.

W Porcie Gdynia przygotowywany jest projekt „Optymalizacja łańcucha dostaw przy wykorzystaniu automatyzacji procesów”. Projekt pn. „Rozwój automatycznego cumowania w porcie” (Mooring).

Zarząd Morskiego Portu Gdynia uzasadnia projekt tym, że „Zgodnie z ideą Przemysłu 4.0. oraz Port 4.0, w wielu portach morskich tworzone jest środowisko komunikacji maszyn i ludzi, efektem jest automatyzacja działań wykonywanych na ich terenach. W ciągu ostatnich lat trend automatyzacji procesów wykonywanych na terenach portów morskich nabrał dużego znaczenia zarówno wśród podmiotów zarządzających portami, portowych podmiotów eksploatacyjnych, jak i konsumentów usług portowych”.

– Wzorując się na portach morskich, które obecnie korzystają z wyżej opisanej technologii, Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. wraz z podmiotami eksploatacyjnymi przygotowuje założenia do projektu polegającego na przeanalizowaniu funkcjonowania technologii próżniowego cumowania statków na wybranych nabrzeżach w Porcie Gdynia – informuje ZMP Gdynia.
W dobie pandemii Covid-19, dynamicznego rozwoju żeglugi i offshore,  rozwiązania pozwalające na automatyczne cumowanie w porcie i do instalacji offshore jest odpowiedzią na potrzeby rynku oczekującego rozwiązań o wysokim poziomie bezpieczeństwa.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.