W Wielki Piątek, 18 kwietnia, do świnoujskiego portu wpłynął przybyły z Chin statek SEMA M transportujący żużel. Tego rodzaju wizyty mają wpisywać się w rosnące przeładunki Portów Szczecin i Świnoujście, a także możliwości tamtejszej infrastruktury w zakresie obsługi coraz większych statków.
Jak informuje Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, masowiec przybył z ładunkiem 99 tys. ton żużlu z chińskiego Caofeidian do OT Port Świnoujście S.A. Wejście jednostki do portu odbyło się w asyście kilku holowników.
SEMA M (IMO: 9304150) to zbudowany w 2007 roku masowiec pływający pod bandera Liberii. Ma 255 metrów długości i 43 metry szerokości, a jego tonaż sięga 58107 GT.
Zgodnie z informacjami podawanymi przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, w 2024 roku przeładunki wynosiły 32,3 mln ton, co z stanowiło z jednej strony wynik o 8,5% niższy niż w poprzednim roku, jednakże miało w II poł. ub. r. udało się przezwyciężyć trwający od końca 2022 roku trend spadkowy, co wynikało z ograniczenia, a następnie zakończenia przywołanej wcześniej akcji wielkoskalowego importu węgla kamiennego. W innych dziedzinach miał nastąpić wzrost przeładunków, m.in. drewna. W 2024 roku po raz pierwszy od kilku lat ZMPSiŚ odnotował wzrost przewozów ro-ro, a jest to najważniejsza grupa towarowa w Świnoujściu i Szczecinie, sięgająca blisko 50% ogółu przeładunków. Z kolei przez Terminal Promowy Świnoujście w ub. r. przeszło ponad 5 mln 865 tys. ton ładunków drobnicowych. Wznowiono także przeładunki intermodalne i transport wagonów kolejowych. Na promy wjechało ponad 433 tysiące ciężarówek.
Aby sprostać nowym wyzwaniom, w tym zyskać możliwość obsługi większych statków, przeprowadzono szereg inwestycji mających na celu dostosowanie infrastruktury obu portów. Przykładowo w Porcie Szczecin zostało zakończone w marcu tego roku dostosowywanie Nabrzeża Zbożowego do głębokości 12,5 metra. Tym samym będą mogły z niego korzystać jednostki o zanurzeniu do 11 metra. Wcześniej mogły tam cumować statki o maksymalnym zanurzeniu sięgającym 9 metrów. . W zeszłym roku zakończono z kolei przystosowywanie świnoujskiego Terminalu Promowego do transportu intermodalnego, dzięki czemu mogą tam teraz zawijać jednostki mające do 270 metrów długości. Nabrzeża zostały wydłużone i zmodernizowane, powstała niezbędna infrastruktura techniczna, place manewrowe. Rozbudowano także świnoujski terminal LNG, w którym powstało nowe stanowisko z funkcjami rozładunku i załadunku gazu.
Jednym z największych wyzwań jest budowa terminala kontenerowego w Świnoujściu, czemu towarzyszy też rozbudowa tras drogowych i kolejowych. Cała inwestycja ma zostać zakończona do 2029 roku i pozwoli na roczną obsługę do 2 mln TEU rocznie, obsługując jednocześnie dwa statki, jeden o długości 400 metrów i jeden o długości 200 metrów, korzystających z zaplanowanego również kanału żeglugowego, o długości 70 km i głębokości 17 metrów. Będzie też wyposażony w niskoemisyjny sprzęt przeładunkowy, zgodnie z najwyższymi ekologicznymi normami, a także stanowił infrastrukturę podwójnego wykorzystania, czyli przeznaczoną do działalności cywilnej, jak i zdolnej do obsługi ładunków wojskowych.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął
TransLogistica Poland 2025. Polskie porty pod wspólną marką Ports of Poland