• <

Coraz większe statki wpływają do Portu Świnoujście. Tym razem jest to masowiec SEMA M

22.04.2025 14:04 Źródło: Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Coraz większe statki wpływają do Portu Świnoujście. Tym razem jest to masowiec SEMA M
Fot. Tomasz Karliński/ZMPSiŚ

W Wielki Piątek, 18 kwietnia, do świnoujskiego portu wpłynął przybyły z Chin statek SEMA M transportujący żużel. Tego rodzaju wizyty mają wpisywać się w rosnące przeładunki Portów Szczecin i Świnoujście, a także możliwości tamtejszej infrastruktury w zakresie obsługi coraz większych statków.

Jak informuje Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, masowiec przybył z ładunkiem 99 tys. ton żużlu z chińskiego Caofeidian do OT Port Świnoujście S.A. Wejście jednostki do portu odbyło się w asyście kilku holowników.

SEMA M (IMO: 9304150) to zbudowany w 2007 roku masowiec pływający pod bandera Liberii. Ma 255 metrów długości i 43 metry szerokości, a jego tonaż sięga 58107 GT.

Zgodnie z informacjami podawanymi przez  Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, w 2024 roku przeładunki wynosiły 32,3 mln ton, co z stanowiło z jednej strony wynik o 8,5% niższy niż w poprzednim roku, jednakże miało w II poł. ub. r. udało się przezwyciężyć trwający od końca 2022 roku trend spadkowy, co wynikało z ograniczenia, a następnie zakończenia przywołanej wcześniej akcji wielkoskalowego importu węgla kamiennego. W innych dziedzinach miał nastąpić wzrost przeładunków, m.in. drewna. W 2024 roku po raz pierwszy od kilku lat ZMPSiŚ odnotował wzrost przewozów ro-ro, a jest to najważniejsza grupa towarowa w Świnoujściu i Szczecinie, sięgająca blisko 50% ogółu przeładunków. Z kolei przez Terminal Promowy Świnoujście w ub. r.  przeszło ponad 5 mln 865 tys. ton ładunków drobnicowych. Wznowiono także przeładunki intermodalne i transport wagonów kolejowych. Na promy wjechało ponad 433 tysiące ciężarówek.

Aby sprostać nowym wyzwaniom, w tym zyskać możliwość obsługi większych statków, przeprowadzono szereg inwestycji mających na celu dostosowanie infrastruktury obu portów. Przykładowo w Porcie Szczecin zostało zakończone w marcu tego roku dostosowywanie Nabrzeża Zbożowego do głębokości 12,5 metra. Tym samym będą mogły z niego korzystać jednostki o zanurzeniu do 11 metra. Wcześniej mogły tam cumować statki o maksymalnym zanurzeniu sięgającym 9 metrów. . W zeszłym roku zakończono z kolei przystosowywanie świnoujskiego Terminalu Promowego do transportu intermodalnego, dzięki czemu mogą tam teraz zawijać jednostki mające do 270 metrów długości. Nabrzeża zostały wydłużone i zmodernizowane, powstała niezbędna infrastruktura techniczna, place manewrowe. Rozbudowano także świnoujski terminal LNG, w którym powstało nowe stanowisko z funkcjami rozładunku i załadunku gazu.

Jednym z największych wyzwań jest budowa terminala kontenerowego w Świnoujściu, czemu towarzyszy też rozbudowa tras drogowych i kolejowych. Cała inwestycja ma zostać zakończona do 2029 roku i pozwoli na roczną obsługę do 2 mln TEU rocznie, obsługując jednocześnie dwa statki, jeden o długości 400 metrów i jeden o długości 200 metrów, korzystających z zaplanowanego również kanału żeglugowego, o długości 70 km i głębokości 17 metrów. Będzie też wyposażony w niskoemisyjny sprzęt przeładunkowy, zgodnie z najwyższymi ekologicznymi normami, a także stanowił infrastrukturę podwójnego wykorzystania, czyli przeznaczoną do działalności cywilnej, jak i zdolnej do obsługi ładunków wojskowych.

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.