• <

Chiny. Zmiany w polityce covidowej wpłyną na porty

jm

21.03.2022 11:02
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Chiny. Zmiany w polityce covidowej wpłyną na porty

Partnerzy portalu

Chiny. Zmiany w polityce covidowej wpłyną na porty - GospodarkaMorska.pl
Fot. Dennis Wang / Unsplash

Po zakończeniu tygodniowego lockdownu w Shenzhen w Chinach, ważnym węźle komunikacyjnym, przemysł i transport w mieście wrócił do pracy. Jednocześnie władze zapowiedziały, że w najbliższej przyszłości będą na podobne sytuacje reagować inaczej.

Chińscy politycy zwrócili uwagę, że wprowadzanie całkowitego lockdownu w miastach lub nawet całych kantonach powoduje olbrzymie straty dla gospodarki. Szczególnie kiedy dzieje się to w ośrodkach typu Shenzhen, który jest ważnym węzłem komunikacyjnym i handlowym, w którym znajduje się m.in. jeden z najważniejszych portów w kraju – Yantian. Tym samym władze zapowiedziały, że w przypadku kolejnych fal koronawirusa dotychczasową politykę „zero tolerancji” zastąpi zasada „jedno przedsiębiorstwo, jedna polityka”.

W ubiegłym roku polityka „zero tolerancji”, w ramach której zamknięty został m.in. port Yantian, spowodowała duże straty dla gospodarki Chin, ale nie tylko – odcięcie ważnego portu wpłynęło na zerwanie łańcuchów dostaw w ważnym okresie przedświątecznym na zachodzie. Odbiło się to na działaniach firm żeglugowych i innych portów na całym świecie, a problemy spowodowane opóźnieniami i kongestiami, na które nałożyły się dodatkowo kryzysy załogowe i kontenerowe, do dziś nie zostały zażegnane. Jednocześnie, jak pokazały ostatnie tygodnie, „zero tolerancji” nie przyniosło oczekiwanych skutków, bo koronawirus powrócił do Shenzhen pod postacią wariantu omicron. Kolejny, tym razem tygodniowy lockdown, o którym informowaliśmy na portalu Gospodarka Morska, spowodował ponownie zamieszanie w światowej logistyce, był także widoczny na notowaniach giełdowych w Chinach.

Aby nie powtarzać błędów, chiński prezydent Xi Jinping ogłosił nowe zasady lockdownów. W Shenzhen przywrócono tym samym prace fabryk i działanie transportu publicznego, a część miasta została otwarta. Wszystko po to, żeby spróbować upiec dwie pieczenie na jednym ogniu – w miarę możliwości kontrolować roznoszenie się koronawirusa, a jednocześnie próbować ograniczyć koszty gospodarcze.

Tym samym chiński rząd próbuje także umożliwić ciągłość operacji portom. W ogłoszonym przed ponad tygodniem lockdownie Shenzhen port kontenerowy Yantian utrzymał operacyjność. Zarówno Maersk, jak i OOCL podawały, że wszystkie rejsy odbywają się normalnie. Inne terminale w okolicy starały się również kontynuować działania, ale część z nich została zmuszona do obsługi jedynie tych statków, które pojawiły się przy nabrzeżach przed wejściem lockdownu w życie. Spowodowane to było m.in. wpływem ograniczeń na przepustowość lądowych operacji portowych – na tereny terminali może wjechać mniejsza liczba ciężarówek, a kierowców obowiązują wykonywane na miejscu testy, co dodatkowo wydłuża proces odbioru i dostawy towarów. Tym samym potrzeba więcej czasu na opróżnienie placów składowych.


Partnerzy portalu

port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
okmarit_390x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 34975,00 $ tona 1,82% 16 maj
 Cynk 3583,00 $ tona 2,40% 16 maj
 Aluminium 2790,00 $ tona 2,50% 16 maj
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.