Światowy rynek morskiego transportu węgla wrócił do poziomów sprzed Covidu. Największym importerem są Chiny.
Shipbroker Banchero Costa w nowym raporcie zwraca uwagę na rynek morskiego transportu węgla. W ciągu 10 miesięcy 2024 roku wzrósł on o 2,3% do 1132,4 mln t przetransportowanych w ładowniach statków. W poprzednim roku w okresie I-X było to 1107,4 mln ton.
Największym importerem węgla są Chiny. Transport do samych kontynentalnych Chin wzrósł w ciągu 10 miesięcy tego roku o 14,4% do 342,5 mln ton. Pokaźne ilości zaimportowały także Indie – 202,9 mln ton (wzrost o 2,8%). Spadł import do Japonii i Korei Południowej (odpowiednio o 3,1 i 5,6% do 129,7 i 92,4 mln t). O wiele mniej węgla w tym roku sprowadziły kraje Unii Europejskiej. UE zanotowała spadek importu aż o 32,7% do 51,3 mln t. Z kolei pokaźny wzrost zaliczył import do Wietnamu – o 22,7% do 48,1 mln t.
Chiny w 2023 roku odpowiadały za 27,5% światowego rynku morskiego transportu węgla. Na pozostałych miejscach na podium plasowały się Indie (18%) oraz Japonia (12%). Na wynik Chin złożyły się w 2023 roku 368,4 mln ton, aż o 48,6% więcej niż w 2022 roku. Z kolei w obecnym roku transporty jeszcze wzrosły. Od stycznia do października do chińskich portów przypłynęło o 14,4% więcej węgla niż w analogicznym okresie 2023 roku, osiągając rekordowe 342,5 mln t. Większość surowca przypłynęła Panamaksami (50,9%).
Podstawowymi portami wyładunkowymi w Chinach w tym roku w ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy były Machong (20,3 mln t), Fangcheng (19,3 mln t), Quinzhou (16,3 mln t), Gaolan (14,9 mln t), Caofeidian (14 mln t), Meizhou (14 mln t), Szanghaj (11,6 mln t), Nanjing (9,3 mln t), Ningbo (8,6 mln t), Haimen (8,3 mln t) Guangzhou (8,3 mln t) Dongwu (7,6 mln t), Xiamen (7,6 mln t).
Podstawowym partnerem handlowym dla Chin w kwestii węgla była Indonezja – 54,1% (185,2 mln t) chińskiego importu przypłynęło właśnie stamtąd. To o 10,4% więcej niż przed rokiem. Na drugie miejsce wskoczyła Australia, która sprzedała Pekinowi 65,6 mln t (19,1% chińskiego eksportu) – jest to aż o 65% więcej niż w 2023. Na trzecim miejscu znalazła się Rosja – wyeksportowała do Chin 54,5 mln t węgla, o 16,5% więcej niż przed rokiem, i przełożyło się to na 15,9% całości chińskiego importu. Banchero Costa wyliczają, że rosyjski węgiel wypływał do Państwa Środka z portów Vanino (13,2 mln t), Vostochny (9,3 mln t), Shakhtersk (9,3 mln t), Nachodka (6,8 mln t).
Indonezja pozostaje głównym na świecie eksporterem węgla, abstrahując już od zakupów poczynionych przez Chiny. Z wyspiarskiego kraju w okresie I-X 2024 wypłynęło do odbiorców na całym świecie 438,5 mln t. To wzrost o 7,9%. Więcej wysłała ze swoich portów także Australia – dokładnie o 3,4%, co przełożyło się na 291,6 mln t. Widoczne problemy ze sprzedażą ma Rosja – tamtejszy eksport zaliczył spadek o 13,4% (wyeksportowano 137,2 mln t).
fot. Depositphotos
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął